International Pick-up of the Year: Народът срещу Самураите

сп. Камиони, 2010, Бр. 8
07.10.2010

Volkswagen Amarok ♦ Nissan Navara ♦ Toyota Hilux ♦ Mitsubishi L200 ♦ Ford Ranger ♦ Isuzu D-Max ♦ Mazda BT-50 В края на август ирландското офроуд трасе Мондело Парк се превърна в арена на битката за определяне на носителя на престижната награда „Международен пикап на годината”*. Водещи европейски журналисти, сред които беше и представител на КАМИОНИ, подложиха на тежки изпитания всички налични към момента еднотонни** пикапи на пазара - обновеният Nissan Navara с увеличена мощност, освеженият Mitsubishi L200 с удължено товарно пространство, шестото поред поколение на Toyota Hilux, леко промененият за моделната 2010 година Isuzu D-Max, както и най-атрактивните версии на технологичните близнаци Mazda BT-50 и Ford Ranger. Срещу цялото това японско войнство се изправи първият пикап в историята на европейското автомобилостроене - новият Volkswagen Amarok. Какъв е резултатът от този крайно интересен сблъсък, ще научите от следващите редове...

Volkswagen Amarok ♦ Nissan Navara ♦ Toyota Hilux ♦ Mitsubishi L200 ♦ Ford Ranger ♦ Isuzu D-Max ♦ Mazda BT-50 

В края на август ирландското офроуд трасе Мондело Парк се превърна в арена на битката за определяне на носителя на престижната награда „Международен пикап на годината”*. Водещи европейски журналисти, сред които беше и представител на КАМИОНИ, подложиха на тежки изпитания всички налични към момента еднотонни** пикапи на пазара - обновеният Nissan Navara с увеличена мощност, освеженият Mitsubishi L200 с удължено товарно пространство, шестото поред поколение на Toyota Hilux, леко промененият за моделната 2010 година Isuzu D-Max, както и най-атрактивните версии на технологичните близнаци Mazda BT-50 и Ford Ranger. Срещу цялото това японско войнство се изправи първият пикап в историята на европейското автомобилостроене - новият Volkswagen Amarok. Какъв е резултатът от този крайно интересен сблъсък, ще научите от следващите редове.


Ергономия 

Можете да сте сигурни, че след няколкочасов полет в натъпкан до козирката Боинг дори възтясното купе на Hilux ще ви се стори като манна небесна, гарантирам ви го от собствен опит. За съжаление комфортът така и не беше включен в списъка с ключовите характеристики на пикапите през последните 15-20 години - период, изцяло доминиран от японските автопроизводители. Конструкторите на Toyota, Nissan, Mazda и Isuzu се надпреварваха да добавят всевъзможни екстри към оборудването на своите „черноработници”, но упорито отказваха да увеличат пространството зад волана с някой и друг сантиметър. Единственото изключение от това правило досега беше заслуга на Mitsubishi L200, чийто интериор се доближаваше най-много до по-високите стандарти, налагани в класа SUV.
Ето обаче, че сега на пазара се появява пикап, който е несравнимо по-просторен не само от L200, но дори и от Outlander - Volkswagen Amarok. Ергономията в този автомобил е просто безукорна, независимо от височината, от която я преценявате - 1,60 или 2 метра. „Народният” пикап ще се появи на европейските пазари в края на тази година (продажбите му в България ще стартират догодина), т.е. цели 5 години по-късно спрямо предварително обявения от Волфсбург план. Явно обаче този срок е бил предостатъчен на инженерния отдел на Volkswagen в опита му да се поучи от горчивия японски опит по отношение на вътрешното пространство.
Почти безкрайните възможности за регулировка на седалките и кормилото съвсем не изчерпват предимствата на новаторския подход към интериора на Amarok. Всъщност това е първият пикап, който ще се предлага на пазара в две коренно различни модификации - една по-опростена (с усилено окачване, приложима при тежки условия на работа) и втора, по-луксозна версия (с возия на лимузина, предназначена за бързо нарастващия контингент от клиенти, използващи пикапите си предимно за удоволствие). 

Пътно поведение 
Пътното поведение върху асфалтова настилка също никога не е било първостепенна грижа за автопроизводителите от Страната на изгряващото слънце. Опасно поднасяне на задните гуми в острите завои, силно наклоняване на каросерията при рязка смяна на посоката, неудържимо подскачане на задния мост при преминаване през легнали полицаи - това са само няколко от характерните особености, с които са свикнали шофьорите на Toyota и Mazda/Ford***. Моделите на Mitsubishi, Nissan и Isuzu се представят значително по-добре, но никой от тях не може да се мери със свръхстабилния Amarok.
Без значение дали се отнася за работната или за комфортната му модификация, Volkswagen-ът тотално обезличава конкуренцията с превъзходните настройки на своето задно окачване с прогресивно действие****. Добавете към това серийните му електронни системи ESP, ASR, EDL, ABS, Hill Hold Assist и Hill Descent Assist*****, и ще получите образа на един пикап, който отсега нататък ще служи за еталон по отношение на безопасността. 
Вниманието на германците към сигурността е обусловено до голяма степен от чудесната динамика на двулитровия двигател TDI BiTurbo на Amarok, който съвсем не отстъпва на по-големите японски мотори. В комбинация с 6-степенна механична скоростна кутия той е в състояние да ускори тежката каросерия до 180 км/ч, като спринтът от 0 до 100 км/ч отнема само 11,1 секунди. Все пак трябва да се признае, че трилитровият задвижващ агрегат на Isuzu D-Max си остава най-доброто, което човек може да си пожелае в класа на пикапите, особено в комплект с превъзходната му автоматична трансмисия.

Икономичност & Екология 
Отваряйки дума за двигателите, няма как да прескочим темата за икономичността. Именно стремежът към ограничаване на разхода на гориво е причината за т.нар. Down Sizing (намаляване на размера), който е приложен при Volkswagen TDI. Средното му постижение от 7,8 л/100 км е просто фантастично за автомобил, чиято собствена маса достига 1,9 тона. Най-сериозният му конкурент по този показател е Toyota Hilux с 8,3 л/100 км, а най-слабото постижение е на сметката на Ford Ranger - 9,5 л/100 км. Малка утеха за феновете на Ranger е фактът, че неговият мотор Duratorq генерира най-приятното за слуха глухо боботене измежду всички участници в теста.
Специални поздравления заслужават специалистите на Nissan, които са успели да заличат лошата слава на Navara като най-лакомия пикап, предлаган на пазара. Освен че са намалили драстично разхода на гориво на своя 2,5-литров dCi до съвсем приемливите 8,5 л/100 км, те са повишили мощността и въртящия му момент до върховите за категорията 190 к.с. и 450 Н.м (за съжаление и двата тестови пикапа на Nissan не бяха оборудвани с новия V6 с мощност 231 к.с., който ще започне да се вгражда в Navara след няколко месеца).
Във време, когато здравето ни е пряко свързано с вредните емисии във въздуха, а спазването на новите строги еконорми се отразява върху джоба на всеки мераклия за нов автомобил, екологичността се превръща в също толкова важна характеристика за пикапите, каквато е и икономичността. И понеже двата показателя са взаимосвързани в почти права пропорция, лесно можете да се досетите кой от претендентите за отличието „Пикап на годината” би могъл да притесни най-малко еколозите. Познахте, това е Volkswagen Amarok, чийто двигател BiTurbo отделя само 206 г/км СО2 (по-маломощната версия на TDI със 122 к.с. дори пада под границата от 200 г/км СО2 - абсолютен рекорд в класа на пикапите със задвижване 4х4).

Дизайн
Поне половината от типичната клиентска група, отдаваща предпочитанията си на автомобилната категория „пикап”, извършва избора си на базата на чисто емоционални подбуди. Понякога пристрастията се дължат на имиджа, изграден от определена марка, а друг път са обосновани от индивидуалните представи на потребителите за внушителен дизайн. Точно така - внушителен, защото тъкмо така трябва да изглежда един истински пикап.
Без да изпадам в подробности относно личния си избор, ще обобщя: дизайнът и на седемте тествани пикапа заслужава изключително висока оценка. Любителите на класическите форми могат да си изплакнат очите в непреходните форми на Nissan Navara, търсещите екстравгантно излъчване ще го открият в изобилие в мускулестите извивки на Mitsubishi L200, а тези, за които понятието пикап е изпълнено със съдържание само ако е в комбинация с остри ръбове, ще попаднат в плен на „звяра” Isuzu D-Max.
Какво ново предлага Amarok на фона на неочакваните, но съвсем заслужени „четки” към японското стилистично разнообразие? Ами нищо повече от това, което е характерно за всеки друг модел на Volkswagen, а именно: семпла елегантност. Ако приемем, че Caddy и Transporter са се превърнали в бестселъри, облечени в изчистени от излишни орнаменти одежди, нямаме причини да се съмняваме и в способностите на Amarok да атакува пазара в подобно облекло.

Избор от модификации 
Двойна, удължена и единична кабина - това е норматив, който по подразбиране трябва да бъде покрит от всеки уважаващ себе си производител на пикапи. Сега се налага да добавим: японски производител. Защото Volkswagen няма никакво намерение да се съобразява с далекоизточните стандарти и въобще не планира да лансира на пазара удължена кабина с 2+2 места (на първо време Amarok ще се предлага само с двойна 5-местна кабина, а през първата половина на 2011-а към гамата му ще бъде добавена и единична кабина с 2 места).
Времето ще покаже дали това е стратегически правилен ход. Аз лично мога само да поздравя Volkswagen за разумното решение въобще да не се опитва да създава предпоставки за травмиране на пътуващите на втория ред седалки в удължената кабина. Наистина, трябва да си истински факир, за да се събереш на обичайната 30-сантиметрова пейка, сядането върху която би било проблем дори за невръстно дете. Все пак остава висящ въпросът с търговете на големите електроразпределителни дружества и пощенски компании, които по традиция изискват кабината да е с конфигурация 2+2 места.
Изборът на кабина е само част от дилемата, която стои за разрешаване пред потенциалните купувачи на пикапи. За да могат да специфицират максимално точно най-подходящата за тях модификация, те разчитат на разнообразие от налични нива на оборудване и комбинации между различни двигатели, предавателни механизми и системи за задвижване. Mazda BT-50 например разполага с една-единствена комбинация мотор/трансмисия, но за сметка на това предлага най-богатия избор от варианти за екипировка - цели пет. Amarok е в златната среда с три нива на оборудване, два двигателя и една (затова пък невероятно прецизна) трансмисия.

Товарен капацитет
Ето че стигнахме до две от най-важните качества в класа на пикапите - товарното пространство и полезният товар. Бърз поглед към таблицата ни убеждава, че Volkswagen Amarok разполага с най-дългия, най-широкия и най-дълбок товарен леген. Този модел щеше да претендира и за най-голямата товароносимост, ако тестът не се провеждаше в Ирландия, за чийто пазар Isuzu произвежда специална 3,5-тонна версия на D-Max, способна да превозва цели 1710 кг. При положение, че се абстрахираме от тази рядко срещана модификация с усилено окачване, която едва ли някога ще се появи в континентална Европа, можем смело да повярваме на твърдението на германския производител, че неговият пикап поставя нови стандарти и по отношение на товарните характеристики.
Ето един нагледен пример: ширината между арките на задните колела на Amarok е 1,22 м, което прави възможно натоварването на два европалета (120х80 см) в багажника му - подвиг, непосилен за който и да било друг пикап с двойна кабина досега. Височината на бордовете му е 51 см (срещу средните за класа 46-47 см), което се дължи на необичайно ниското разположение на товарната платформа, отстояща едва на 78 см от пътната настилка. Въпросната ниска конфигурация е постигната с помощта на новаторски инженерен прийом: задните листови ресори са разположени не под носещата рама, каквато е общоприетата практика, а встрани от нея.

Офроуд
Чудовищните издевателства, на които бяха подложени кандидатите за титлата „Пикап на годината” по 3,5-километровата офроуд отсечка на Мондело Парк, спокойно могат да послужат за издаването на приключенски роман. Рампа с наклон 45 градуса, кален басейн с дълбочина 80 см, 50-градусови странични наклони, десетки шахматно разположени стъпала с височина 25 см, остри завои с еднометрова денивелация между вътрешната и външната страна, бързи виражи с коловози, дълбоки колкото самите гуми - всичко това беше гарнирано със ситен дъжд, проявяващ типичната ирландска упоритост да не спира дори по време на епизодичните нахални прояви на августовското слънце.
В продължение на цял ден пикапите сменяха водачите си през десетина минути, калта хвърчеше до клоните на близките дървета, шаситата жално пропукваха, увиснали на по две диагонално разположени гуми, шофьорите се изсипваха от седалките, удряха главите си в колонките на вратите и продължаваха напред с усмивка на уста. Сервизният персонал на пистата сновеше непрекъснато между закъсалите в различни части на трасето автомобили, пускайки солени шеги по адрес на журналистите, които се опитваха да открият докъде се простират границите на възможностите на всеки от моделите... Накратко, пълен купон!
Дали на някой му направи впечатление, че на теория някои от пикапите не трябваше да газят във вода с дълбочина над половин метър или пък че максимално допустимият им ъгъл на атака беше под 25 градуса? Срам не срам, ще си призная - не! Непредвидливо оборудваната със странични стъпенки Navara постоянно задираше в пътя, стърчащият теглич на L200 се строши като клечка за зъби още след първите няколко обиколки, а пък вариантът на Amarok с перманентно задвижване 4х4 не разполагаше с възможност за включване на бавни предавки, нито пък с каквито и да било блокажи, вследствие на което непрекъснато задръстваше пътя на останалите. Ето в такива условия могат да се открият и най-малките разлики в офроуд способностите на различните пикапи!
Безспорен №1 сред специалистите по преодоляването на невъзможни препятствия се оказа Isuzu D-Max. Този модел буквално не се спира пред нищо! Просто включвате режима 4х4 L (Low, т.е. бавни предавки) с бутон от таблото и оставяте автоматиката да се грижи за останалото. А тя го прави с толкова невъзмутимо хладнокръвие и съвършена координация на всички компоненти по силовата верига - от челата на буталата до грайферите на гумите, че не ви остава нищо друго, освен да приемете отдавна известната репутация на Isuzu за неоспорим факт.
Ако трябва да подредя останалите модели, опитващи се да копират феноменалните офроуд способности на D-Max, ще започна от Mitsubishi L200, който притежава най-прецизното кормилно управление и осигурява ненадмината маневреност. Nissan Navara също много рядко би могъл да бъде затруднен, освен ако въздългото му междуосие не бъде поставено под напрежение в прекалено остри завои.
Ford Ranger и Mazda BT-50 изискват по-внимателен подход към препятствията, обусловен най-вече от желание за предпазване на бъбреците и прешлените на гръбачния стълб, на които се налага да поемат всички негативи от кошмарно твърдото окачване. Toyota Hilux вози малко по-меко, но в кабината му ще се чувствате най-близко до усещането за камион - плюс за привържениците на яките ретро конструкции, но недостатък в очите на любителите на комфорта.
Ако, вследствие от казаното досега сте се запалили на тема Amarok, моля приемете един съвет: изберете изпълнението със задвижване 4х4 Part Time! В негово лице моделът на Volkswagen е един напълно конкурентен офроудър, за разлика от версията с перманентна система 4MOTION. Малко по-високите обороти на двулитровия мотор се компенсират от прецизно подбраните предавателни числа на трансмисията и най-вече от възможността за включване на бавни предавки.
Единствената особеност в поведението на тествания Amarok извън пътя се дължеше на действието на автоматичния електронен блокаж на диференциала, което понякога се изразяваше в пълно прекъсване на въртящия момент към колелата. Добрата новина е, че Volkswagen предлага като опция и механична блокировка на задния диференциал.

Кой е най-добрият пикап 
Страхувам се, че отговорът на този въпрос е невъзможен. Isuzu D-Max e най-добър в офроуда, Nissan Navara е най-мощен, а Mitsubishi L200 - най-маневрен. Всеки потенциален купувач би могъл да прецени самостоятелно коя от тези характеристики е най-важна за него. Само един е обаче пикапът, който има ясно изразено преимущество в няколко ключови области: комфорт, товарен капацитет, икономичност и серийно оборудване. Това е Volkswagen Amarok. Дали той ще бъде избран за „Пикап на годината”? Все още нямам ни най-малка представа за предпочитанията на колегите ми от журито на IPoY и доколко те ще се припокрият с моя вот. За да научите първи резултите от гласуването, следете сайтовете www.kamioni.bg и www.pikapi.bg.

Красимир Кирилов

<< Обратно към новините