Загубите държат Uber и Lyft на дистанция

14.05.2019

Загубите държат Uber и Lyft на дистанция

Ценовата война между Uber и Lyft донесе милиарди долари загуби и за двете компании за споделено пътуване, докато те се борят за пътници и шофьори.

В едно отношение обаче това бе добра новина за инвеститорите, които вложиха парите си в компаниите, които току-що излязоха на борсата. Загубите изплашиха конкуренцията и осигуриха на лидерите в бранша чист от други конкуренти терен в почти всеки град в САЩ. „Двете компании от Сан Франциско вече загубиха общо 13 милиарда долара. При условие че не се вижда ясен път към печалба, никой друг няма кой знае какъв стимул да отправи предизвикателство към тях, като прибегне до същия модел, разчитайки на хора, каращи личните си автомобили, да взимат пътници чрез приложение на своя смартфон“, каза Сюзан Шахин, директор на Центъра за изследвания на устойчивостта на транспорта към Калифорнийския университет в Бъркли.

Дори ако друг конкурент се осмели да навлезе на пазара, по всяка вероятност ще му е трудно да събере достатъчно финансиране, за да се превърне в реална заплаха, след като Uber и Lyft си осигуриха през изминалото десетилетие милиарди долари от инвеститори в замяна на дялове. И през последните 6 седмици те придобиха допълнителни 10,4 милиарда долара от първичните си публични предлагания. „Има само дуопол, тъй като двете компании разполагат с достатъчно капитал, за да се конкурират една с друга, но никой друг не може да прави това“, казва анализаторът на Gartner Майкъл Рамзи.



Ситуацията вероятно няма да се промени, докато някоя от десетките компании, които се опитват да създадат самоуправляващи се автомобили не усъвършенства технологията си до такава степен, че да може да създаде мрежа от автономни таксита, което да извади шофьорите от уравнението. Един такъв пробив би позволил на онзи, който съумее да го направи, да понижи цените си под предлаганите от Uber и Lyft.

Компанията Waymo, която е филиал на Google, не крие своите намерения да си пробие път на пазара за споделения пътувания с парк от автономни автомобили - технология, по която тя работи през последното десетилетие. Waymo започна да предлага услуга за споделено пътуване с роботизирани ванове в района на Финикс преди пет месеца, но сега само 1000 души имат право да я използват. Освен че играе водеща роля за внедряването на роботизирани автомобили на пазара, Waymo има зад гърба си повече финансов ресурс от Uber и Lyft взети заедно. Тя е собственост на Alphabet - компанията майка на Google, която разполага със 113 милиарда долара.

В документите за своето първично публично предлагане Uber посочи Waymo като потенциална заплаха наред с Tesla, Cruise Automation на General Motors и Apple. Lyft също спомена Waymo и Apple сред компаниите, които биха могли да подкопаят позицията й на втората най-масова услуга за споделено пътуване.

Повечето експерти обаче са на мнение, че все още ни делят много години от времето, когато технологията на автономните автомобили ще достигне такова равнище, че да може да поддържа голям парк от таксита роботи. Дотогава дуополът в САЩ вероятно ще се запази, давайки на Uber и Lyft лукса да се съсредоточат върху растежа, а не върху печалбата. Това означава, че цените на услугите за споделено пътуване в САЩ по всяка вероятност ще останат под цената на услугата - истинска благодат за потребителите.



В Нюйоркската фондова борса в петък на 10 май, изпълнителният директор на Uber Дара Хосровшахи намекна, че компанията ще се съсредоточи върху печалбата след 3 до 5 години. Този график засега не е добре приет на Уолстрийт. Акциите на Lyft поевтиняха с 29% спрямо равнището при излизането си на борсата преди 6 седмици, а Uber се сгромоляса при пазарния си дебют в петък, губейки близо 8% в първия ден на публичното предлагане на акциите на компанията.

Пазари със само един или двама доминиращи играчи често създават ситуации, при които компании злоупотребяват със своята мощ или се опитват да смачкат конкуренцията. Регулатори и законодатели в целия свят твърдят, че това вече се е случило в много технологични подотрасли - Facebook, както изглежда, е непристъпна крепост в областта на социалните мрежи, Google доминира сред търсачките, а Amazon контролира голям дял от онлайн търговията. Това предизвика призиви за раздробяване на някои от тези компании, по-конкретно на Facebook, чийто съосновател Крис Хюз заяви неотдавна, че бившата му компания е станала прекалено могъща и това не е добре за обществото.

Засега Uber и Lyft използват всички пари, които събират от инвеститорите, за да държат цените сравнително ниски, издигайки бариера за по-малките си конкуренти, които не разполагат с необходимия капитал, за да могат да си позволят да понасят големи загуби.
Uber не се справя толкова успешно с конкуренцията извън САЩ. През последните 3 години компанията развя бяло знаме в Русия, Китай и части от Югоизточна Азия, като продаде услугите си в тези части от света на по-силни конкуренти. Lyft досега не е излизала извън Северна Америка, така че няма кой знае колко други конкуренти освен Uber в САЩ.



Via успя да си намери ниша чрез система за ефективно споделено пътуване в Ню Йорк, Вашингтон и Чикаго и договори за предоставяне на транспортни услуги в около 70 града по света. Тя се конкурира най-пряко в Ню Йорк, където Uber и Lyft също предлагат подобни услуги, които транспортират голям брой пътници. „Via се е специализирала в превозването на шестима пътници едновременно, предимно с ванове, и нараства, тъй като може да върши по-ефективна работа, транспортирайки повече хора“, казва говорителката на Via Габриел Маккейг. В същото време тя призна, че компанията губи пари и инвестира в разрастването на своя бизнес.

И докато ситуацията не се промени, поне засега, Uber и Lyft ще са окупирали сектора на споделеното пътуване. На този етап е трудно да си представим навлизането на трети или на четвърти играч на пазара.

<< Обратно към новините