Следата, която остави Фердинанд Пиех

27.08.2019

Следата, която остави Фердинанд Пиех

Бившият президент и генерален директор на Volkswagen AG, австриецът Фердинанд Пиех, беше видна фигура в автомобилния сектор, истински патриарх с авторитарен подход.

Той бе този, който превърна изпитващото затруднения предприятие в истинска световна империя, каквато никога не беше съществувала в Германия, преди да бъде изместен встрани. Като президент на Управителния съвет на автомобилостроителя от 1993 до 2002 година, а след това и на надзорния съвет до 2015 година, Пиех обедини марките Volkswagen, Audi, Seat, Bugatti, Lamborghini и Porsche в мастодонта Volkswagen AG, превръщайки го в мащабна международна група. Той обаче остави след себе си отслабено от скандала с манипулираните дизелови двигатели предприятие. И макар да не беше пряко обвинен за скандала, неговият твърд начин на управление и манията му за превземане на американския пазар са подготвили почвата за Дизелгейт, твърдят неговите критици.

Наричан понякога Императора, той призоваваше отдавна за "автомобилна война" с основна мишена японския конструктор Toyota. В Германия отдавна го определиха като "автомобилна легенда", една от най-важните фигури в германската индустрия. Той е внук на Фердинанд Порше, основателя на производителя на луксозни лимузини и създател на прочутата "костенурка", макар и създадена по поръчка на нацисткото правителство.

Роден във Виена на 17 април 1937 година, Фердинанд Пиех е израснал в света на автомобилите още преди да започне кариерата си в Porsche през 70-те години на миналия век.

Поемайки ръководството на Audi през 1988 година успява да възроди марката и залага на технологичните иновации, за да я направи конкурентна на BMW и Daimler, компанията майка на Mercedes-Benz. С ореола на този успех той е назначен начело на затъналия в дългове и дефицити Volkswagen. За да оздрави предприятието Пиех прилага драстични икономии, въвежда 4-дневна работна седмица и замества почти цялото ръководство.

През 2009 година е най-успешният му удар - възпрепятствайки придобиването на Volkswagen от Porsche. След седмици жестока битка във фамилиите, в крайна сметка Volkswagen погълна Porsche и застана начело на фамилиите Порше-Пиех, които контролират групата и до днес.

След славата идва падението. През 2015 година Пиех губи противоборството с бившето си протеже Мартин Винтеркорн, когото искаше да отстрани от поста, и подава оставка от надзорния съвет едва няколко месеца преди избухването на Дизелгейт. Скандалът до този момент струва над 30 милиарда долара на групата и силно накърни имиджа на германския автомобилен сектор, ускорявайки упадъка на дизеловите автомобили. След това Фердинанд Пиех постепенно се оттегли, а пред 2017 година дори продаде дяловете си в Porsche, основния акционер, контролиращ групата Volkswagen.

<< Обратно към новините