Тест: Новите Ford Transit и Transit Custom PHEV

25.09.2019

Тест: Новите Ford Transit и Transit Custom PHEV

Новите Ford Transit и Ford Transit Custom PHEV са по-ефективни, по-иновативни, по-свързани… и са създадени за да улеснят бизнеса. Това са част от предимствата, които изтъкнаха от Ford Europe при лансирането на двата си нова вана. А когато тези ванове, както е в случая, са наследници и продължители на една истинска лекотоварна легенда, става повече от интересно.

През последната десетдневка на септември, в околностите на шведската столица Стокхолм, Ford организира представяне и първи журналистически тестове на новия двутонен Transit и на първия, реално излизащ на пазара в сегмента на компактните ванове plug-in хибрид – Custom PHEV. С това на практика автомобилният гигант оповести старт на поръчките за новите си модели, а в тестовете взе участие и представителна списание КАМИОНИ.

Големият Transit
Официалната премиера на новото поколение на флагмана на вановете със син овал на преданата решетка бе преди година по време на IAA Nutzfahrzeuge 2018 в Хановер. Той дойде със сериозно променена визия на предницата – масивна хексагонална решетка, агресивни линии, обновени – по-тесни и изтеглени встрани основни светлини и нови светлини за мъгла. Тотално е обновен интериорът на модела, като шофьорската кабина е станала много по-ергономична, практична и съвременна.



Истинските новости обаче са свързани с оборудването и функциите предлагани от вана. Товароносимостта е пораснала с до 80 кг, като при Transit 350 с дължина L2 и височина H2 e 1418 кг. Това е станало възможно след олекотяване на редица възли и детайли от вана. При задното задвижване двигателният мост е „олекнал“ с 14,7 кг. Резервоарът за гориво при новото поколение е с 6,1 кг по-лек, стоманените джанти - с 5,5 кг, а предната броня – с 4,9 кг. С 5,4 кг намалява теглото на автомобила предният капак, който вече е алуминиев, преградата на товарното отделение е от композитен материал и сваля теглото с още 4,4 кг. С 2,3 кг допринасят за „олекването“ алуминиевите щитове на спирачните дискове, а още 2,7 кг надолу добавят елементи от окачването, които вече са от високоякостна стомана.



Досегашната линията от двулитрови турбодизелови двигатели EcoBlue с мощности от 105, 130 и 170 к.с. е допълнена със силов агрегат с мощност 185 к.с. и максимален въртящ момент 415 Нм. Стоп-старт системата вече е стандарт при модела, а подобрената конструкция на турбокомпресора осигурява по-висок въртящ момент в по-широк оборотен диапазон при всички версии на двигателя, като горивната ефективност е повишена с до 7% в сравнение с предшественика. От пролетта на 2020 г. при версиите със задно предаване освен 6-степенна механична предавателна кутия като опция ще се предлага и 10-степенна автоматична предавателна кутия с адаптивно превключване спрямо индивидуалния стил на шофиране на водача.

EcoBlue Hybrid
Но това далеч не е всичко ново при новия Transit. Моделът вече се предлага и като първият в сегмента си mHEV. Този, така наречен мек хибрид, предлага снижаване на разхода на гориво с още около 3%, като в градски трафик икономията може да достигне до 8%. Системата е достъпна при версиите на Transit с предно и със задно предаване и при по-малките – товарния Transit Custom и пътническия Tourneo Custom. Състои се от стандартния дизелов двигател, при който конвенционалният алтернатор е заменен от стартер-генератор, свързан с ремъчна предавка към трансмисията. В mHEV влизат още пакет литиево-йонни батерии – 48 В, 10 Ач и усъвършенствана старт-стоп системата, която сработва още при спиране, когато скоростта е под 12 км/ч.



Как се получава намаляването на разхода на гориво? Просто е. Стартер-генераторът произвежда енергия при спиране и намаляване на скоростта на превозното средство. Енергията се съхранява в батериите, като при последващо ускорение се използва за задвижване на електрическата машина, която подпомага дизеловият двигател и по този начин го разтоварва.

А сега и Custom PHEV
На практика Ford стана първият производител, който предлага реално на пазара plug-in хибрид в сегмента на еднотонните ванове. Новите Transit Custom PHEV и Tourneo Custom PHEV вече могат да се поръчват в Европа. Custom PHEV e сериен хибрид, при който батерията с капацитет 13,6 кВтч може да се зарежда и от мрежата чрез стандартен конектор. Батерията е с гаранция 8 години или 160 000 км. За нормалното й зареждане се използва източник с напрежение 240 В и ток 10 А, като за пълно зареждане са нужни 5,5 ч. При източник 240 В и 16 А зареждането става за 3 часа.



При напълно заредена батерия автомобилът може да измине до 56 км само на ток (според NEDC). Тук трябва се уточни, че заради разположените под пода батерии не е пострадал нито товарният капацитет – 1130 кг, нито товарният обем на средния ван. Предните колела се задвижват от електродвигател с мощност 92,9 кВт, който може да се захранва от батерията или от генератора. Генераторът пък е механично свързан с един от най-ефективните силови агрегати в света – награждаваният многократно като двигател на годината еднолитров, трицилиндров, бензинов EcoBoost с максимална мощност 120 к.с.



Или накратко – бензиновият двигател задвижва генератор. Произведената енергия зарежда батериите или захранва електродвигателя, който задвижва автомобила. Енергия се добива и съхранява също от рекуперацията при забавяне и спиране на хибридния автомобил. Всичко това позволява няколко режима на работа на силовата линия, които се избират от водача и, които в Стокхолм имахме възможност да изпробваме на пътя.

Тестовете
Достъпна за пробно шофиране по затворен около 50-километров маршрут край Стокхолм бе почти цялата гама на Transit и Transit Custom в най-разнообразни варианти и версии на мощност и оборудване, както с конвенционалното дизелово задвижване, така и като mHEV. Големият ван бе на разположение като товарен или частично остъклен фургон с различна дължина и височина и като шаси-кабина. Custom можеше да се изпробва в товарен и пътнически вариант или като товарен ван с атрактивен заводски тунниг в изпълнение SportVan.

Започваме тестовете в Стокхолм с новия голям Transit. Вариант със задно предаване с най-голямата дължина L4 и най-високия покрив – H3. Под предния капак е най-мощният EcoBlue Diesel със 185 к.с., предавателната кутия е механична – шестстепенна. Товарът във фургона е близо 1 тон. Масивният ван показва изключителна динамика и стабилност на пътя, като возията е плавна, а двигателят е еластичен и преодолява без проблеми наклоните при изкачване. Водачът се чувства комфортно и има отлична видимост, което не учудва след като от Ford обявиха, че новото им поколение е с фокус върху шофьора.
Системите за подпомагане и сигурност, които са в изобилие, работят прецизно – като разполагаме с адаптивен круиз контрол, камера за обратно виждане, асистент за поддържане лентата за движение, навигация, мултимедия SYNC 3 … Вторият ван е по-малък – L2H2, но вече е с предно предаване и по-слаб двигател – 130 к.с., съчетан с познатата от предишното поколение шестстепенна автоматична предавателна кутия. Товарът обаче е 1260 кг. Пътното поведение на тази версия е също толкова прецизно, а управлението – повече от приятно.



Срещата ни с mHEV е с частично остъклен фургон с размери L3H2 със задно предаване, двигател с мощност 170 к.с. и ръчна шестстепенна предавателна кутия. Товарът е 1034 кг. „Мекият“ хибрид се държи отлично на пътя, като отчетливо се усеща активността на усъвършенстваната стоп-старт система, която се грижи за икономията на гориво.

За десерт по затворения маршрут си оставяме Transit Custom 185PS mHEV SportVan с размери L1H1. Както личи от означението двулитровият двигател е с мощност 185 к.с., а компактният ван е оборудван с хибридната система mHEV. Задвижващи са предните колела, предавателната кутия е шестстепенна механична, а товарът е 806 кг. Разбираемо тази версия на Custom демонстрира истински спортен нрав на пътя.

Да превключим на ток
Така неусетно стигаме до десерта при тестовете край шведската столица. За пробните шофирания на хибридните Transit Custom и Tourneo Custom трасето е по-специално и разнообразно. Стартът е недалеч от летището. След двупосочни пътища, малко магистрала, обходния път на Стокхолм се навлиза в градски движение. Разстоянието се взема за около час и половина. На следващия ден тестът е в обратна посока, но по различен маршрут, преминаващ и през два ферибота. Започваме с пътническото Tourneo с размери L1H1.



Като цяло оборудването в хибридните версии не се отличава от това в конвенционалните средни ванове на Ford. Управлението е като при автоматик – газ, спирачка и лост с положения паркинг, неутрално, движение назад, движение напред. Има и още една позиция – Low, при която степента на рекуперация на енергията е много по-висока, поради което при отпускане на газта се усеща ясно „забиването“, предизвикано от рязкото забавяне на автомобила. Четирите режима на работа на хибридната система се избират, чрез изреждането им с натискане на бутон на централната конзола. При EV Auto целта е да се получи оптимално съотношение между производителност и ефективност. Енергийният мениджмънт на автомобила дава приоритет на движение на ток, но следи заряда на батерията и текущия сценарий на шофиране и решава кога да стартира двигателя с вътрешно горене за доизреждане на батерията или задвижване на електродвигателя.



EV Now дава приоритет на използването на съхранената в батерията енергия за захранване на електродвигателя. ДВГ остава деактивиран докато нивото на батерията не достигне критичен минимум. При EV Later произведената от ДВГ и генератора енергия отива само за задвижване на електродвигателя. За зареждане на батерията се ползва само рекуперираната от спиране енергия. В режим EV Charge енергията произведена от двойката двигател – генератор се разпределя и към електродвигателя и към батерията. Тогава отчетливо се усеща равномерната работа на бензиновия двигател под натоварване, като определено това е най-шумният режим на работа на автомобила. За сравнение - при потегляне от място на ток единствения звук е от нарочно сложеният от производителя зумер.
На пътя освен, че хибридът е много динамичен, бързо става ясно, че чрез умело използване на различните режими в зависимост от терена и пътната ситуация водачът може да влияе както заряда на батерията, така и на средния разход на гориво. В режим EV Auto батерията се разрежда методично, но на моменти средният разход на гориво е около 3,5 л на 100 км. При EV Now разреждането на батерията е най-бързо, но на моменти средният разход е под 1 л/100 км (!). пада, а в другата крайност е режимът EV Later. Бързо става ясно и че положението Low за висока ефективност на рекуперацията е най-добро за сгъстен градски трафик с чести спирания.

Телематика и свързаност
Новост при обновената лекотоварна гама на Ford е и разширеният пакет от телематични услуги, които освен че осигуряват тотална свързаност на превозните средства, гарантират минимум престои и загуби за бизнеса, избрал да работи със синия овал. Свързаността се осъществява от бордовия модем Ford Pass Connect.

За големи паркове е решението Ford Commercial Solutions, което позволява лесно локализиране на превозните средства чрез GPS Tracking, Live Map и Geofences. Интересна е възможността чрез Geofences plug-in хибридите на Ford да бъдат превключвани автоматично в електрически режим при навлизане в предварително вкарани в системата нискоемисионни градски зони. След съответни договорености с градските власти това може да осигури достъп на хибридите до зони, които иначе са територия, запазена за електромобили.

Ford Commercial Solutions предоставя също възможност за оптимизиране на работното време на автопарка и намаляване на престоите, наблюдение на поведението на водачите, намаляване на разхода на гориво, оптимизация на целия бизнес, чрез използване на облачни технологии.
Приложението FordPass Pro пък е предназначено за малкия бизнес. То също позволява локализация на до пет превозни средства, дистанционното им отключване и заключване, наблюдение в реално време на разхода на гориво, планиране и запазване на часове за обслужване на автомобилите, отдалечен достъп до показанията на бордовия компютър…

Стокхолм – София
Лъчезар АПОСТОЛОВ

<< Обратно към новините