Европазарът втори месец тегли надолу

26.11.2019

Европазарът втори месец тегли надолу

Статистиката на ACEA сочи, че регистрациите на нови автомобили с комерсиално предназначение, които през септември за първи път през тази година тръгнаха надолу (-10,0%), намаляват и през октомври, макар и с по-ниско темпо – 7,3 на сто.

През септември удобните за ЕС обяснения бяха, че корен на проблема е Островът (-22,0%) заради проблема Брекзит, но оптимизъм нямаше и на пазарите в Германия (-11,5%) и Испания (-4,2%). В същата миньорна гама са резултатите и за октомври – със спад от 11,4% Федералната република е пред Обединеното кралство (-9,3%) и Франция (-2,6%).

Прави впечатление, че търсенето е намаляло във всички сегменти, като с голямо отражение върху общия резултат е спадът при вановете, а те формират близо 80% от търсенето на комерсиални автомобили в Европа. Увеличеното търсене и авансът от първото полугодие започнаха да се топят и след септември общият резултат за ЕС бе +4,6%, резултат, който спадна на 3,3% след изтичането и на октомври.

Най-зле изглеждат (в процентно изражение) резултатите при камионите от 16 тона и нагоре (HCV): септември ще се запомни като трети пореден месец на намаление на новите регистрации в ЕС – бройката 22 887 отговаря на понижение от 13,8% (-22,9% в Италия, -16,3% в Германия). Още по-зле изглежда октомври 2019 спрямо същия месец на 2018-а – поредното, четвърто месечно намаление на новите регистрации е с 15,2%. С изключение на Испания (+23,2%) резултатите на всички останали големи пазари са отрицателни – начело е страната на Макрон с -19.2%, следвана от Германия (-15,4%) и Италия (-12,6%).

Не по-оптимистична е есенната картина при камионите (MHCV, над 3,5 тона): в рамките на ЕС септември е маркиран с понижение от 13,4%, а октомври донесе спад от 14,9%. Слънце през октомври грейна единствено на испанския пазар: +18,0%.

До началото на октомври новите регистрации в този сектор в ЕС са 301 736 срещу 285 452 през същия период на 2018-а година. Този ръст от 5,7% след октомври 2019 се стопи до 3,3% (334 746 нови регистрации до края на октомври 2019 срещу 324 072 до края на миналогодишния октомври).

Политическата неопределеност в Европа, масираното рекламиране на новаторски, но още неизяснени и незрели технологии, заедно с настъпващата криза очевидно карат превозвачите да ограничават инвестициите в нови превозни средства.

<< Обратно към новините