COVID 19: Три сценария за логистиката

11.03.2020

COVID 19: Три сценария за логистиката

Коронавирусът е причинил приблизително 105 отменени плавания от Азия до Европа и Северна Америка.

Ако искате да четете списание ЛОГИСТИКА в електронен вариант, абонирайте се ТУК

Този спад на капацитета е довел до загуба от около 1 млрд. долара за целия сектор на линейните контейнерни превозвачи. В периода от 20 януари до 10 февруари 2020 г. капацитетът на контейнерните линейни превози с Китай е спаднал с 20 до 40% в сравнение със същия период на миналата година, сочи анализ на водещия международен консултант по корабоплаване Drewry. Страхът е, че загубите ще се увеличат още повече.

Drewry е разработила различни сценарии за развитието на вируса и неговия ефект върху линейното контейнерно корабоплаване.

Сценарий А (най-положителният) предполага бързо овладяване на вируса в Китай, като китайската икономика възвръща пълната си функция в рамките на 2 месеца. Очакванията са, че тарифите за морското карго ще се повишат, а допълнителни или по-големи кораби ще се опитат да компенсират просрочието.

Сценарий В се основава на по-нататъшното разпространение на вируса извън Китай, като в резултат на това се намалява доверието на потребителите. Карантинните мерки могат да причинят сериозно нарушаване на транспорта и дистрибуцията. Такъв сценарий би намалил постоянния растеж на обема на контейнерните товари. В този контекст корабните компании биха оттеглили определен капацитет (кораби) от пазара, като ще намалят плаванията, а някои кораби ще бъдат бракувани по-бързо. Ставките и печалбите на корабоплавателните компании ще бъдат подложени на значителен натиск.

Най-отрицателен е сценарий C, който предвижда пандемия и възраждане на коронавируса в Китай. В резултат на това търговията ще спре, поставяйки под натиск производството и потреблението. Такъв сценарий би довел до глобална рецесия със силно намаляване на обема на контейнерите. За да се предотвратят фалити, корабоплавателните компании ще продължат да намаляват капацитета, като отменят плавания и бракуват кораби.

Според Drewry сценарий С е най-малко вероятен. В момента, линейното корабоплаване се намира в сценарий В. Ако вирусът бъде овладян през следващите седмици, а икономиката и логистиката в Китай се възстановят бързо, сценарий А все още е възможен.

Според Асоциацията за търговия и логистика evofenedex, освен че има голям брой отменени плавания, корабите, отплавали за Европа през последните дни, имат нисък коефициент на натоварване. Има останали контейнери на терминалите поради лоша организация или ненавременна доставка. Тези кораби се очакват да пристигнат в европейските пристанища от средата на март до средата на април. Едва тогава може да се направи надеждна оценка на щетите за предприемачите, които зависят основно от китайските стоки. evofenedex призовава контейнерните линии да съобщят на клиентите си кои контейнери не са взети, но са били резервирани, при заминаването от Азия, за да се предотвратят неприятни изненади за предприемачите.

<< Обратно към новините