Наздраве, госпожице Софи! Честит 70-и рожден ден!

06.08.2020

T1 Bulli от 1950 г. е най-старият в света действащ Volkswagen Transporter

Наздраве, госпожице Софи! Честит 70-и рожден ден!

Преди 70 години първото поколение на легендарния Volkswagen Transporter - T1 тръгва от производствената линия във Волфсбург.

 
Най-старият, все още регистриран и работещ, Panel Van от модела T1, излиза по онова време от завода на VW със шаси номер 20-1880. Доставен е в Хилдесхайм, за да изпълнява предназначението си за транспорт на стоки от точка А до точка Б.



След пенсионирането си гълъбовосиният Transporter се скрива от погледите за близо 20 години в частни колекции. Едва в началото на 90-те години на миналия век запален фен на Bulli го пуска в обръщение. След цялостна реставрация автомобилът е в колекцията на Classic Vehicles на Volkswagen Nutzfahrzeuge, където попада през 2014 г. А по повод 70-ия си рожден ден, старата дама отново разказва приказката с избрани етапи от живота си.



На 8 март 1950 г. заводът на Volkswagen започва цялостно производство на Тип 2 - VW Transporter (Tип 1 е друга легенда - VW Beetle). Тип 2, известен още като Bulli е гениално творение от периода на икономическото чудо и бързо става любим на пазара. А гълъбосиният фургон с шаси номер 20-1880 слиза от производствената линия на 5 август 1950 г.



По това време за Хилдесхайм и новия му собственик той е събитие, тъй като е първият Bulli в тази част на Долна Саксония. В продължение на 23 години той кръстосва пътищата и тесните улици на Хилдесхайм, преди да бъде пенсиониран, твърде рано. Тогава компанията го продава на колекционер.



От 1973 до 1992 г. синият Bulli прекарва в колекциите на различни ентусиасти, запалени по VW. Последният собственик се опитва да продаде превозното средство чрез обява в списание, управлявано от фен-клуба Brezelfenstervereinigung. При първия опит обаче, без успех. За разлика от днес, тогава търсенето на употребяван лекотоварен автомобил от такъв вид не е особено голямо. След множество обяви (както е обичайно по онова време - без снимка и с три реда текст) на продавача се обажда датчанинът Тони Л. След като научава по телефона, че автомобилът е с най-малкия сериен номер на шасито за Bulli, известен по онова време, го купува веднага.



През 1992 г., на достолепна 42-годишна възраст и с по-малко от 100 000 километра зад гърба си автомобилът е превозен на платформа до Дания. След 19 години се налага подмяна на редица основни възли и части, за да може Bulli отново да се движи. Тони е сигурен, че ще поддържа автомобила дълго време и му дава име - с намигване към първия T1, доставен някога в Дания, той кръщава своя Bulli на него - Sofie.

В началото на 2000 г. собственикът започва скъп и отнемащ време проект за пълно възстановяване на автомобила и го завършва през пролетта на 2003 г. с пробно шофиране към срещата на VW в Бад Камберг. Не това далеч не е последното пътуване на датчанина със Софи. Заедно те изминават над 20 000 километра из Европа. Но не само Софи става „по-зряла". Идва денят, в който Тони също чувства, че вече е твърде стар, за да бъде винаги на път - за разлика от Софи, която благодарение на грижите се радва на добро здраве. Тони иска да си остава повече вкъщи, но да остави Софи в добри ръце. Но тя няма да се крие повече в частни колекции. Софи трябва да се вижда, да пътува, да преживява прекрасни неща с новия си собственик и да носи усмивка на лицата на възможно най-много хора.

Докато Тони е затрупва от оферти на колекционери, една съдбовна среща в страни променя всичко. През пролетта на 2014 г. престолонаследникът на Дания е в Хановер и посещава Volkswagen Nutzfahrzeuge. Човек от обкръжението му споменава, че в Дания има Bulli от 1950 г., който си търси нов дом. След това Тони се свързва с отдела за олдтаймери на Volkswagen Nutzfahrzeuge. Той е развълнуван от идеята Sofie да стане важна част от колекцията за лекотоварни автомобили на Volkswagen. Преговорите продължават няколко седмици, като кулминацията е запомнящо се изказване на Тони: „Предпочитам да продам Софи, там където тя все още ще може да кара хората да се усмихват.“

От Volkswagen са във възторг и в края на 2014 г. Софи се връща в Хановер, градът на Bulli. Със сълзи в очите Тони казва на раздяла: „Знам, че вкъщи ще се справи най-добре“. Той се оказва прав. Оттогава Софи вече е преживяла много, направила е безброй хора щастливи и е върнала много спомени. Както направи при последното си турне. Независимо дали е в завода на Волфсбург, в Хилдесхайм или в Хановер, веднага щом Софи се появи, се появяват и желаещи за селфи, което се случва на специален червен килим. А Софи остава безспорна звезда на култа към Bulli.

Технически данни на Sofie:

  • Година на производство - 1950
  • Цвят - Dove Blue L 31 (Син гълъб)
  • Номер на шаси - 20-1880
  • Двигател – задно разположен, 4-цилиндров, боксер, с въздушно охлаждане
  • Максимална скорост - 80 км/ч при 3300 об./мин
  • Обем на двигателя - 1131 куб. см
  • Тегло без товар - 990 кг
  • Полезен товар - 760 кг
  • Мощност: 18 кВт/25 к.с. при 3300 об./мин
  • Размери - дължина - 4100 мм / ширина - 1700 мм / височина - 1900 мм

<< Обратно към новините