С e-Crafter до Норд Кейп

06.10.2020

С e-Crafter до Норд Кейп

На пътешествие с кемпер в необятната Европа, над 7 500 км с e-Crafter по целия път през Скандинавия.

Фенът на VW Франк Естерхолц от датския остров Самсо е предприел необичайно пътуване. Той е тръгнал с e-Crafter от Хановер и е стигнал чак до най-северната точка в Европа, достъпна по шосе – Норд Кейп. Във ван с електрическо задвижване, проектиран за градски улици и за къси разстояния, Естерхолц доказва, че късият пробег с едно зареждане не пречи на пътуването на дълги разстояния.

Воден от дългогодишното си желание да се придвижи до Северния нос с баща си в преустроен панелен ван, Естерхолц работи дълго по осъществяването на мечтата си. За съжаление баща му в крайна сметка не е успял да отиде с него на това пътуване по здравословни причини.

За бъдат осигурени удобства по време на пътуването в панелния ван, той е оборудван с така наречената Living Box от компанията PlugVan в Берлин.

Поради коронавируса пътуването започва малко трудно. В резултат на ограниченията за пътуване, трипът е върнат няколко пъти, преди най-накрая да започне през август.

За много шофьори звучи като истинско изпитание да заминат на пътуване от 7500 километра с ван с електрическо задвижване, чийто пробег е 173 км (според NEFZ). Но обхватът изобщо не е проблем, просто трябва да се адаптирате към него, казва Естерхолц. По този начин той възприема общо 95-те спирания за зареждане по цялото трасе не като изпитание, а по-скоро като обогатяване на пътуването. Той използва тези почивки в своя полза.

„Забавяте, карате по-осъзнато и в края на деня всъщност сте по-отпочинали, когато стигнете до дестинацията си.“

Пътуването има многобройни акценти, но пристигането в Норд Кейп е най-емоционалният момент. Достигането на крайната дестинация на пътуването за баща му след пътуване, което мнозина смятат за почти невъзможно, е колуминацията.

Най-забавният момент е осигурен от серпентинния планински път Тролстийген. Един от туристическите маршрути в Норвегия, на места той е еднолентов, с 12% наклон и единадесет остри завоя, това е много капризно трасе, практически няма къде да спре, камо ли да се обърне превозно средство с дължина шест метра. Започвайки от дъното на Тролстийген с оставащ пробег 100 км, Естерхолц достигна върха с 50 км обхват. След рязко спускане оставащият пробег е 90 км. Това е впечатляващо доказателство за това колко енергия можете да възстановите с регенеративно спиране.

„Като водач на електрическо превозно средство бързо си създавате усещане за това. В комбинация с малко аритметика, вие все повече се научавате да разчитате на индикаторите в автомобила и да усетите колко далеч можете наистина да стигнете."

Естествено, при такова дълго пътуване не всичко върви по мед и масло. Веднъж, например, ентусиастът стига до единствената зарядна станция в района, с оставащи само няколко километра пробег. И, разбира се, по закона на Мърфи, тя не работи. Помощ в този случай идва от дома на стари хора, където Естерхолц е използвал външната стена на къщата, за да зареди автомобила си.

Най-разочароващият момент настъпва в точка за зареждане на бензиностанция, където цената на зареждане е пет пъти по-голяма от обичайната. Тъй като обаче това е единствената точка за зареждане в цялата област, за съжаление няма алтернатива.

Най-голямото предизвикателство по маршрута е по участъка на север от Алта. Оттам започва зоната „без зарядни станции“. С други думи, за последните няколкостотин километра има само няколко зарядни станции с променлив ток, с които можете да зареждате много бавно. Процесът на зареждане при тях отнема пет пъти повече време, отколкото при бързото зарядно устройство.

Когато попитате Есстерхолц дали би го направил отново, той мигновено отговаря „незабавно, по всяко време“.
Според него електрическата мобилност е напълно подходяща за кемпери: плъзгате се безшумно сред природата, не бързате, правите адекватни почивки и пробегът изобщо не е проблем, ако подхождате към него спокойно. В крайна сметка, казва той, винаги можете да подремнете, ако се чувствате уморени!

От самия e-Crafter водачът е силно впечатлен. Той смята, че това е един от „най-готините“ електрически автомобили. Страхотна шумоизолация и много пространство, съчетано с перфектен комфорт при шофиране.

<< Обратно към новините