Водородното трио на STELLANTIS идва

01.04.2021

От алианса обявиха, че до края на 2021 г. започват поръчките за Expert, Jumpy и Vivaro с горивни клетки

Водородното трио на STELLANTIS идва

От STELLANTIS, алиансът между Groupe PSA и FCA, обявиха пускането на пазара на лекотоварна гама на водород. Поръчки за плъг-ин електрическите автомобили с горивни клетки, базирани на електрическите средни карго ванове e-Expert, ë-Jumpy и Vivaro-е, се очаква да започнат преди края на 2021 г.



Новите екологични ванове ще бъдат базирани изцяло на модулната мултиенергийна платформа на електрическото трио, което спечели престижната международна награда Ван на годината 2021. Изграждането на първите три бройки от водородните ванове вече върви в центъра за проучване и разработки на Opel, в Рюселхайм, Германия, където ще бъде базирано и производството на плъг-ин хибридите.
Водородната програма на STELLANTIS бе обявена официално по време на уебинар с участието на ръководни фигури от Алианса.



Подробности за програмата дадоха Ксавие Пежо – директор на лекотоварния бизнес, Карла Гоин – директор на департамента за отдела за иновации, Франк Джордан – директор проучвания и иновации за Германия и Доменек Садо – отговарящ за алтернативните задвижвания и енергии. Онлайн в събитието се включиха и други специалисти от марките, формиращи STELLANTIS.

Защо водород?
Със средните ванове Peugeot e-Expert, Citroën ë-Jumpy и Opel/Vauxhall Vivaro-е, с големите ванове Peugeot e-Boxer, Citroën ë-Jumper и с Fiat e-Ducato, както и с малките електрованове Peugeot e-Partner, Citroën ë-Berlingo и Opel/Vauxhall Combo-е алиансът вече предлага почти пълна гама от електрически лекотоварни автомобили.



Още при пускането на награденото електрическо трио от Groupe PSA обявиха че, електромобилите са проектирани съгласно потребностите на клиентите. Проучвания показали, че около 80 на сто от потребителите на средни ванове изминават дневно до 200 км. Така, че гарантираният пробег с едно зареждане от около 300-330 км е напълно достатъчен за тях. От останалите 20 на сто обаче над 44% изминават дневно по над 300 км, което значи, че напълно електрическите ванове не могат да служат за изпълнени е на задачите им. За да се покрият нуждите на всички, използващи в работата си средни ванове, от STELLANTIS са готови да предложат модели, задвижвани на водород, които ще изминават без проблем с едно зареждане над 400 км. При това самото зареждане с водород става за 3 минути и е далеч по-бързо от зареждането на батерия. А в крайна сметка автомобилът отново е с нулеви емисии, защото се задвижва от електродвигател.

Концепцията на STELLANTIS
Повечето от марките в алианса имат вече десетилетен опит с разработката на водородни прототипи. Сега обаче, всичко е различно, казват от STELLANTIS. И подчертават, че в случая не говорят за поредния прототип, а за напълно завършени и разработени автомобили, чието производство вече върви. До края на годината водородните Peugeot Expert, Citroën Jumpy и Opell Vivaro трябва да преминат всички изпитания и необходимите за ЕС одобрения и ще могат да бъдат поръчвани от клиентите – първо в Германия и Франция, а с развитието на зарядната инфраструктура и водородната екосистема – и в целия Евросъюз. За сега десен волан не се предвижда, така, че поне в началото в групата не попада Vauxhall.

За крайните цени на новите PHFCEV (Plug-in Hybrid Fuel Cell Electric Vehicles) в алианса все още се въздържат да говорят. Но подчертават, че те няма да са обичайно високите за водородните автомобили цени. И причината за това е, че чрез използване на готовата мултиенергийна платформа от електрическите ванове са спестени средства за разработка и е снижена цената на производството. А готовата платформа дава и още редица предимства.

Предимствата на PHFCEV
Ефективната модулна платформа EMP2 (Efficient Modular Platform 2) е разработена преди по-малко от две години за Peugeot e-Expert, Citroën ë-Jumpy и Opel/Vauxhall Vivaro-е. При нея е вложен електродвигател, разположен над предния мост с максимална мощност 100 кВт и максимален въртящ момент от 260 Нм. В зависимост от нуждите на всеки потребител при напълно електрическите ванове са наличните литиево-йонни батерии с капацитет 50 кВтч и 75 кВтч. Те са интегрирани в пода, като по този начин се запазват товарният обем, товарната височина и се повишава стабилността на пътя. Общото тегло на средните електрически ванове остава такова, че не страда и товароносимостта, постигната при моделите с ДВГ.



Всичко това се запазва и при водородните версии. При това – по много прост и лесен начин. Без никакви промени и модификации на каросерията и рамата на електрическия ван на мястото на батериите се интегрират резервоари за водород с налягане 700 бара. Водородните горивни клетки се разполагат под капака в предната част – над електродвигателя. А под предните седалки се монтира плъг-ин тягова литиево-йонна батерия, която може да се зарежда от горивната клетка, от рекуперираната при спиране енергия и от мрежата.

Така емисиите отново са нулеви, товарният обем, товарната височина, товароносимостта и стабилността остават същите като при електрическите ванове, но пробегът с едно зареждане вече е над 400 км (по цикъла WLTP), а презареждането с водород става за 3 минути. Запазват се и ползите за потребителите – безпроблемен достъп до нискоемисионни зони и ниска обща стойност на притежание.

Резонно възниква въпросът защо само 400 км, защо не се използват по-големи резервоари. Отговорът на STELLANTIS е, че така се гарантира запазване на собственото тегло, а от там и на товарните характеристики в ефективен диапазон - при пробег, който в повечето случаи е предостатъчен.

Конфигурацията
При конфигурирането на новите си водородни ванове от STELLANTIS са обобщили, че технологиите предлагат две основни възможности.
При търсене на повече мощ са нужни горивна клетка с мощност от 100 кВт, резервоари с 5 кг водород и малка батерия с капацитет до 2 кВтч. Този вариант обаче ес отчита като по неекологичен.

За постигане на възможно най-дълъг пробег комбинацията включва батерия с капацитет до 20 кВтч, горивна клетка с мощност 5 кВт и резервоар с 1 кг водород. Двигателят се захранва от батерията, но когато тя се изтощи, енергията от горивната клетка не е достатъчна за пълноценно движение, а само за придвижване на ниски скорости.

За това инженерите на STELLANTIS избират среден вариант, който наричат MID-POWER ARCHITECTURE и за който отчитат, че е по мярка на клиента. Горивната клетка е с мощност 45 кВт, резервоарите събират 4,4 кг водород, а батерията е с капацитет 10,5 кВтч. Всичко това носи редица ползи. Батерията се зарежда предварително от мрежата. При старт от място тя задвижва двигателя самостоятелно – при ниска скорост – по време на първата миля. При достигане на крайсерска скорост по магистрала енергия към двигателя за продължително движение подава достатъчно мощната гривна клетка. А при нужда от мощност за бързо ускорение, двигателят се захранва и от клетката, и от батерията. През цялото време батерията се дозарежда от енергията, рекуперирана при спиране и намаляване на скоростта. При напълно заредена батерия и празни резервоари за водород, автомобилът може да измине до 50 км само на ток от батерията.

За разработката на хибридната система STELLANTIS работи с постоянни партньори. faurecia доставя сертифицираните олекотени резервоари за водород с вместимост 120 л. Цялата MID-POWER ARCHITECTURE е разработена съвместно със SYMBIO, откъдето идват горивните клетки. Тяговата батерия е изградена от модулите, които Groupe PSA разработи за електрическите си ванове.
Асемблирането на водородните версии ще става в Рюселхайм, в подразделението за специални автомобили на Opel, където се намира и глобалния център за компетентност по водород и горивни клетки на STELLANTIS.

Техническите параметри
Новите средни ванове ще се предлагат в същите два размера – L2 и L3, както при електрическите версии и версиите с ДВГ. Налични са с дължина 4959 мм и 5306 мм и височина 1965 мм и 1975 мм. Ширината с отворени огледала е 2204 мм, колесната база - 3275 мм. Радиусът на завой е 12,4 м.

Товарният обем е съответно 5,3 куб. м и 6,1 куб. м, а товарната дължина - 2512 мм и 2862 мм. Вътрешната ширина на фургона е 1628 мм при височина 1397 мм. Собственото тегло е съответно 1952 кг и 1975 кг при товароносимост от 1100 кг. Капацитетът на теглене е 1000 кг.
Резервоарите за водород са три с обща вместимост 4,4 кг при налягане от 700 бара. Отворът за зареждане водород е на обичайното за ДВГ автомобилите на PSA място – на задния ляв калник. Куплунгът за зареждане на батерията, също е на позната позиция – на предния ляв калник.

Капацитетът на батерията е 10,5 кВтч при максимална моментна мощност 90 кВт. Зарежда се с максимум 11 кВт от 0 до 100% за около 60 минути. Трифазният синхронен тягов електродвигател с възбуждане от постоянни магнити е с максимална мощност 100 кВт (136 к.с.) и максимален въртящ момент 260 Нм. При избор на икономичен режим максималната мощност е 60 кВт (82 к.с.). Максималната скорост на водородните ванове е ограничена на 130 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч е за 15 секунди.

Водородната екосистема
Водородната програма на STELLANTIS постепенно ще обхване и останалите лекотоварни модели в алианса, както и леките автомобили на марките в него. В STELLANTIS също така си дават сметка, че успешният ход програмата зависи от развитието на инфраструктурата от зарядни станции за водород в Европа. Стартът на новите модели е предвиден от Германия и Франция, защото в момента там има съответно 90 и 26 точки за зареждане с водород.

Според експертите в алианса водородът се превръща в ключов стълб на енергийния преход. Това е още една от причините да се насочат към предлагането на PHFCEV. И допълват, че в сферата на водородната инфраструктура са планирани големи инвестиции. Както беше обявено наскоро от Европейският алианс за чист водород за насърчаване на развитието на водородната инфраструктура са предвидени над 60 милиарда евро.

Лъчезар Апостолов

<< Обратно към новините