Renault Express vs. Dacia Dokker
Renault Express срещу Dacia Dokker? Каква е логиката на това, че през 2021 г. Renault Group спря един от най-продаваните си модели - Dacia Dokker? И го замени с Renault Express – след като в сегмента на компактните ванове френският производител има друг доказан бестселър – Renault Kangoo?
Това са въпросите, които изникнаха през миналата година, кога се разбра, че Renault Group спира производството на Dacia Dokker. С надеждността, здравината си и не на последно място – с цената си, компактният ван от години беше абсолютен хегемон на пазара на нови ванове в България – и не само. Наследникът му - Renault Express, който в Европа се предлага само в карго вариант, очевидно е базиран на него и всеки, който разбира долавя приликата в силуетите.
Но Express е Renault, а френската марка си имаше успешният Kangoo. Тогава от Renault Group обясниха, че въпреки, че двата модела са в един пазарен сегмент - не се притесняват от самоизяждане. Защото – това са две доста различни предложения и всяко от тях си има целева група от потребители и приложения.
Иначе казано – Kangoo е по-високооборудван, по-високо технологичен и естествено – по-скъп. Express пък наследява предимствата на Dokker – опростен, непретенциозен, практичен, ефективен, на достъпна цена… В качествата на Express списание КАМИОНИ се убеди и при направения с него през септември миналата година пътен тест от 1918,9 км на един дъх, който публикувахме в бр. 8/2021 г.
Но, като всеки нов модел, Express дойде на пазара доста по-добре оборудван и малко по-скъп от бестселъра на Dacia. Въпреки, че поради разликата във времето, в което са продавани двата модела, инфлацията със сигурност ще ликвидира разликата в цените.
Какво обаче получават в повече потребителите на Express срещу по-високата цена и какви са възможните опции при модела – на това отговаряме с кратък сравнителен анализ, предоставен от Рено Нисан България.
Стартовата цена за Renault Express с ниво на оборудване Zen и бензинов двигател TCe 110 к.с. към 25 януари 2022 г. е 29 610 лв. с ДДС. 24 670 лв. с ДДС пък е струвал Dacia Dokker с ниво на оборудване Ambiance и дизелов двигател dCi 75 к.с. близо година по-рано - към 19 февруари 2021 г. Това са базовите и най-евтини варианти на двата модела.
Новостите при Express в сравнение с Dokker започват още от външния дизайн. Той е с нова предна част - броня, преден капак със скрити панти и дюзи за чистачките, нови предни калници. Нови са предните светлини със С-образен светлинен подпис и 60% повишена мощност на светлинния сноп при къси и с 90% при дълги светлини. Подобрена е защитата на пешеходците, подсилени са краш зоните. Купето е с подобрено обезшумяване и намалени вибрации. Нов е светлинният подпис на задните светлини. Новостите продължават с дръжките на вратите, новите странични врати и с повишената странична защита. Изцяло нов е интериорът, а автомобилът стъпва на нови джанти и гуми с понижено съпротивление.
Express дойде с най-широкия страничен отвор в сегмента - 716 мм. Минимална товарна ширина на страничната врата при модела е 713 мм, докато при Dokker e 694 мм. Express предлага 12 точки за укрепване на товар - до 8 на пода и 4 допълнителни на страничните панели, които са въртящи се. Това не се предлага при Dokker. Осветлението на товарната зона при Express е LED, а при Dokker – халогенно. При Express подът и страничните панели на товарното пространство фабрично са облицовани с дърво или PVC, което също не е налично при Dokker. При Dokker не се предлага и лява врата на товарното пространство, каквато има при бензиновата версия на Express.
Редица от помощните системи за водача, налични при Renault Express не се откриват при Dacia Dokker. Достатъчно е да бъдат изброени: постоянна задна камера с визуализация на пространството зад автомобила; система за предупреждение при наличие на обект в сляпата зона; Extended grip за подобрено сцепление при лоши пътни условия; предни паркинг сензори; широкоъгълно огледало в сенника на водача; асистент за стабилност на ремарке.
Express e оборудван със седалки, предлагащи повече комфорт при ежедневна употреба. Те са с нова геометрия, с по-голяма странична опора, с по-високо качество на материалите в лумбалната област и зоната при раменете. Мултимедийната система easy link в Express e с репликация на смартфон - съвместима с Android Auto и Apple Car play. Инфотеймънтът Media Nav при Dokker не дава възможност за репликация. В Express е налично индукционно зарядно за телефон, което не се предлага при Dokker. Външните огледала при Express са с 35% подобрена видимост спрямо тези на Dokker. Пространството за съхранение на вещи в кабината на Express e до 47,8 л - с 15% повече спрямо Dokker.
Новата гама двигатели при Express покрива стандарта EURO 6 D Full. Dokker се вместваше в EURO 6 D Temp. Express дойде с подобрена аеродинамика заради новата предна решетка, спойлера пред предните колела и около двигателя и променения дизайн на задните светлини. Моделът на Renault е оборудван със спирачни дискове и лагери с намалено триене (15N и 0,8N), каквито не предлагат при Dokker. Увеличеният въртящ момент на двигателите и намалено съпротивление при търкаляне на колелата при Express водят до подобрена динамика и пестят гориво.
Не на последно място благодарение на Renult, моделът Express се ползва изцяло от специализираната мрежа Renult Pro+ и над 70-годишния опит на френската марка в производството на малки ванове. При Express има и богати възможности за различните трансформации, предлагани от Renault TECH и осигуряващи пълна технологична съвместимост и фабрична гаранция от Renault.