Open Sesame от Renault

31.03.2022

Kangoo продължава да проправя нови пътища

Open Sesame от Renault

Renault Kangoo отдавна е една от емблемите на пазара на лекотоварни автомобили, но обновлението му не е спирало. Плъзгащата се странична врата, богатият избор от дължини и лансираната през 2011 г. електрическа версия на първото поколение на модела са примери за това.



И третото поколение не прави изключение от това правило. Страничната врата Open Sesame, предлагана като опция и осигуряваща отвор от 1,45 м, постави нов рекорд. Премахването на централната колона е ключов момент при този пробив. Радикалната трансформация претърпява и доста настройки. Ето историята зад едно изобретение, което може да промени света на лекотоварните автомобили, представена от главния инженер Франсоа Ксавие.

Има доста концептуални автомобили без централна колона на купето. Но това не е често срещано при серийните автомобили – тези, които достигат „индустриалния“ етап. И бе невиждано при лекотоварните автомобили преди появата на новото Renault Kangoo с неговата известна врата Open Sesame. Инженерните, проектантските и производствените екипи не постигат това с просто махване на вълшебна пръчка. Те минават през безброй идеи, съчетават ги в едно, преодоляват редица пречки и в крайна сметка обновяват цялата архитектура на автомобила, за да се справят с различни предизвикателства – включително устойчивостта на вратата на странични удари.

Съответствието с всички тези технически изисквания включва дори адаптирането на производствените линии. Трябваше да вградим структурни компоненти във вратите, за да пресъздадем централните колони при затворени врати, обяснява Франсоа Ксавие, главен инженер, новото Renault Kangoo.



Началото е през 2011 г. на Международния автомобилен салон във Франкфурт, където Renault представи концептуален автомобил без централна колона – Frendzy. Това е едновременно автомобил и ван. Той предвещава пробива, който ще се появи в дилърствата 10 години по-късно и ще се нарича Open Sesame. Проблемът е, че превръщането на концептуален автомобил в сериен не е лесно.



Инженерният екип е изправен пред невиждано до този момент предизвикателство, защото за пръв път трябва да проектира автомобил без централна колона. Това включва преработка на архитектурата и промяна на местоположението на всички части, свързани по един или друг начин с централната колона. Например инженерите преместват ключалките в горната и долната част на автомобила, така че вратите да могат да се закрепят към каросерията. Предпазният колан на пътника е прехвърлен от другата страна на седалката. Но най-важната новост са деветте специално създадени усилващи елементи, добавени към вратите, за да могат да издържат на странични удари.

Преодоляването на техническите пречки е едва първото предизвикателство. Следващото e производството на модела. Заводът в Мобеж, който произвежда Kangoo от 25 години, адаптира производствените си линии, за да реализира функцията Open Sesame, защото конструкцията на каросерията е изцяло преработена.

Производственият процес трябвало да бъде реорганизиран. И това се случва по много находчив начин. Когато вратите излизат от линията за щамповане, те все още имат централна опора. С други думи вратите са изградени с временна опора, за да се избегне деформация по пътя към следващата стъпка в производствения процес. След това, на линията за монтиране на каросерията, допълнителната опора се премахва. После шестте робота на тази линия добавят редица укрепващи механизми с цел увеличаване устойчивост на вратите на удар.



Три геометрични устройства следят вратите в реално време, за да се гарантира правилната им форма с точност до милиметър. В цеха за боядисване върху автомобила се поставят специално проектирани панти, за да държат на място рамките на плъзгащите се странични врати. И накрая, на поточната линия, се осъществява запечатването на вана – което е доста зрелищна гледка, защото преминава по цялата каросерия.

Като цяло, замяната на централната колона включва добавянето на 5 кг материал – и значително повече спойки: стандартната врата има около 60, а системата Open Sesame – впечатляващите 101!

Kangoo, който навършва 25 през тази година, може да се похвали с фантастични резултати по отношение на продажбите: 5 милиона (общо леки и лекотоварни) с тенденция към растеж. Иновацията Open Sesame връща Kangoo в челните редици в категорията. За този модел са подадени над 60 патента. И още с появата си на пазара той печели награди, включително и най-престижната награда - Международен ван на годината 2022.

<< Обратно към новините