VAN.EA е новата платформа за е-ванове на Mercedes‑Benz
От 2026 г. всички новоразработени ванове от Mercedes-Benz ще се базират само на една единствена иновативна, модулна и мащабируема платформа, наречена VAN.EA
Съкращението идва от Van Electric Architecture. Съгласно стратегията „единствено електричество“, VAN.EA е разработен от нулата като целево електрическо превозно средство с батерии (BEV).
Всички бъдещи средни и големи ванове ще бъдат базирани на него, както автомобилите за работа, така и за частни клиенти. Независимо дали за комерсиална употреба като универсален първокласен автомобил или като частен луксозен ван, базираните на VAN.EA превозни средства ще се фокусират върху добавената стойност за клиентите и индивидуалните нужди.
Със стратегията си за една обща архитектура VAN.EA, Mercedes Benz Vans ще постигне всеобхватно намаляване на диверсификацията в своето портфолио от специално изградени е-продукти, с което ще се постигнат значителни икономии. Планира се да се намалят вариантите във портфолиото с повече от 50% в сравнение с настоящите ванове с двигател с вътрешно горене, като същевременно се покриват същите варианти за употреба от клиентите.
„От 2026 г. ще представим нашата специално създадена EV архитектура VAN.EA. Това ни позволява да консолидираме нашите средни и големи ванове само до една архитектура и значително да намалим сложността на нашето продуктово портфолио. Максимална добавена стойност за клиентите и устойчива рентабилност - VAN.EA ясно подчертава стремежа ни да бъдем „водещи в електричеството“, каза Матиас Гайзен, ръководител на Mercedes-Benz Vans
Платформата VAN.EA
С VAN.EA Mercedes-Benz Vans се фокусира върху ефективността и производителността във всеки аспект на автомобила – включително аеродинамика, задвижване, гуми и шаси. Целта е да се постигне висок пробег с оптимален капацитет на батерията, който е пряко свързан с теглото и разходите на автомобила.
Модулната и мащабируема архитектура също така означава висока степен на мащабни ефекти, както и максимални синергии чрез по-икономични, по-прости и по-бързи процеси. Максимално ефективното използване на ресурсите в разработката и в производството, осигурява устойчива рентабилност.
Трите модула на VAN.EA помагат за постигането на тези цели:
Предният модул се състои от електрическото задвижване и предния мост. Модулът е един и същ във всички варианти на VAN.EA, с оптимизирана стратегия за общи части. Релевантна за клиента диференциация се извършва в другите два модула. Централният модул мащабира дължината на автомобила. Тук е поставен и стандартният корпус на батерията. В кутията са монтирани високоволтови батерии с различен капацитет. Задният модул ще се предлага в две версии: с електродвигател за вариантите на VAN.EA със задвижване на четирите колела, и без електродвигател за вариантите с предно задвижване. Въз основа на тези три модула, VAN.EA позволява ясна диференциация между ванове за частно и комерсиално използване, както и максимални синергии.
Премиум ванове за работа (VAN.EA-C)
VAN.EA-C означава първокласни ванове за работа в средния и големия сегмент. Това е идеалната база за клиенти, които ценят функционалността, обхвата, полезния товар и товарното пространство. Със своя модулен и мащабируем дизайн, архитектурата тук е специално създадена за различни конфигурации и решения: от превозни средства за куриери, експресни и колетни доставки, до линейки или ванове за транспорт на хранителни стоки, от общински ванове или бордови платформи, до повдигащи се платформи или превозни средства за отдих, почти всичко е възможно.
С MB.OS, Mercedes Benz Vans ще предложи повече дигитални екстри за бизнес клиентите си, включително достъп до приложения от трети страни. При пускането на пазара му, автоматизираното шофиране SAE ниво 2 ще бъде налично, а SAE ниво 4 се планира да бъде реализирано до края на десетилетието, за да се отговори на бизнес потенциала на транспорта без шофьор.
„Съгласно стратегията „единствено електричество“, VAN.EA е разработен от нулата като специално създадено електрическо превозно средство, използващо изцяло предимствата на новата технология. Нашата цел за повече от 50% дял на е-автомобили до 2030 г. върви ръка за ръка със значително намаляване на емисиите на CO2 през целия жизнен цикъл на новите ванове.“, сподели Андреас Зиган, ръководител на отдела за развитие на ванове на Mercedes-Benz.
Производствена мрежа
Mercedes-Benz Vans реорганизира глобалната си производствена мрежа с първия изцяло електрически завод за лекотоварни превозни средства (eLCV) в Явор, Полша. Заводът има за цел да постави нови стандарти по отношение на производителността, икономичните операции и устойчивостта, за производството на първокласни eLCV в световен мащаб. Производствената площадка за базираните на VAN.EA големи ванове ще бъде въглеродно неутрална, точно както всички собствени заводи на Mercedes Benz Vans.
Mercedes-Benz Vans планира да покрие 100% от енергийните си нужди чрез възобновяема енергия, с комбинация от различни възобновяеми енергийни източници на електричество и топлина. Очаква се те да включват електроенергия от фотоволтаици, вятърна енергия и генериране на топлина чрез въздушни термопомпи, геотермална и слънчева топлинна енергия и, ако е необходимо в пиковите часове, малко количество биогаз.
В допълнение към вановете eSprinter и Sprinter със задвижващи системи ICE, шасито с голяма кабина, базирано на VAN.EA, също ще се произвежда в Дюселдорф, Германия. Заводът в Лудвигсфелде, вторият от двата завода в Германия, ще продължи да произвежда Mercedes Benz Sprinter и Mercedes Benz eSprinter и ще се превърне в център за компетентност за персонализиране на eVan, например за кемпери. Освен това Mercedes Benz Vans ще произвежда базирани на VAN.EA микробуси в своя завод във Витория, Испания.
Стратегия за електрификация на Mercedes-Benz Vans
Mercedes-Benz Vans твърдо е заложила стремежа си към лидерство в електрическата мобилност в своята стратегия. С Vito E-CELL Mercedes-Benz Vans бе пионер на пазара за ванове без емисии на CO2 още през 2010 г. През 2023 г. Mercedes-Benz Vans предлага напълно електрически варианти във всеки сегмент, от малки през средни до големи ванове.
С VAN.EA Mercedes-Benz Vans осъществява следващия етап в своята стратегия за електрификация. От 2026 г. всички средни и големи ванове, базирани на новата модулна архитектура, ще бъдат изцяло електрически.
Mercedes-Benz Vans има пазарен дял от над 20% в Европа през 2022 г. за електрическите си големи и средни ванове, с повече от 40 000 продадени е- ванове досега. Компанията се стреми към по-нататъшен силен растеж в електрическия сегмент.