Dacia Dokker Van
3,9 куб. м за 12 908 лв.!
Почти година след първия ни тест на Dacia Dokker новият румънски ван най-накрая се озова и в България – наличен за продажби и за тестване. Какво се крие зад сухите цифри, свидетелстващи за смазващото превъзходство на Dokker по отношение на баланса между товарни характеристики и цена, това се опитахме да разберем в продължение на 400-500 км по маршрута София – Троян – София.
Почти година след първия ни тест на Dacia Dokker новият румънски ван най-накрая се озова и в България – наличен за продажби и за тестване. Какво се крие зад сухите цифри, свидетелстващи за смазващото превъзходство на Dokker по отношение на баланса между товарни характеристики и цена, това се опитахме да разберем в продължение на 400-500 км по маршрута София – Троян – София.
Товарен обем до 3,9 куб. м, товароносимост 750 кг, товарна дължина 3,11 м – всичко това на цена под 13 хил. лв.! Е, друго такова лекотоварно „животно“ няма! Поне засега, докато китайците все още не са започнали да предлагат ванове в Европа. Дори да ги пуснат на пазара обаче, в лицето на Dacia Dokker те ще се изправят пред конкурент, изповядващ две фундаментални ценности, все още непознати за китайското автомобилостроене – високи технологии и гарантирана надеждност.
Всъщност определението „румънски“ е доста далеч от истината, когато става дума за Dokker Van. За разлика от актуалния досега Logan Van новият модел няма да се произвежда в Миовени, а в Танжер (Мароко). Почти всички възли и агрегати в конструкцията му са заимствани от доказани модели на концерна Renault-Nissan: задният мост е от Kangoo II, предният мост – от Logan MCV, електрическата система – от Clio IV, и т.н.
Да се твърди, че по-ниската цена на Dokker Van е постигната чрез компромиси с основни елементи от конструкцията, би било изкривяване на фактите. За това свидетелства цялостното представяне на вана по време на теста. Пътното поведение беше безкомпромисно за един ван с ¾ тона полезен товар, 1,5-литровият турбодизелов двигател с мощност 90 к.с. не показа слабости нито за миг, удобството в купето беше на нивото на много по-именити представители на конкуренцията.
Няма да се отплесвам в подробности относно параметри, измерващи се със сантиметри, литри или пък секунди. Достатъчно е обобщението, че колата се държи точно така, както се очаква от един съвременен автомобил. Бих добавил „марков“ автомобил, колкото и странно да прозвучи това в ушите на мнозина. Наистина, Dacia е марка, която успя с много усилия да промени коренно имиджа си през последните 8-9 години.
Ще попитате как тогава е постигнато поевтиняването на Dokker Van? Ето как: с изключително прецизно позициониране на модела точно в сегмента с най-много продажби. Без многобройни модификации, без скъпи екстри и без излишно усложняване на производствения процес. Само най-необходимото и най-лесно предвидимото.
Dokker Van се предлага само с две нива на оборудване и с кратък списък с екстри. Шумоизолацията му е поизтънена, пластмасите са груби, механизмите за регулировка – не особено удобни… И какво от това?
На когото не му стигат 3,9 куб. м, моля – да заповяда на опашката за Renault Kangoo или Fiat Doblo с дълга база. Който има претенции за повече безопасност, да се запише във фен клуба на VW Caddy или Mercedes Citan. Тези обаче, които смятат, че е достатъчно стандартното оборудване да включва ABS, две въздушни възглавници, електрически стъкла и огледала, радио с USB и Bluetooth, бордови компютър и централно заключване, трудно ще могат да намерят кусури на Dokker Van и да предпочетат някой по-скъп модел.
Да не говорим, че цените на опциите при Dacia са съвсем „народни“: ESP+ASR за 850 лв., чудесна аудионавигационна система за 790 лв., климатик – 1500 лв., металик – 490 лв., алуминиеви джанти – 550 лв. Тази ценова политика, ориентирана изключително в посока на клиента, беше в основата на добрите продажби на досегашния Logan Van и очевидно няма причини да бъде променяна и при Dokker Van.
За разлика от предшественика си обаче новият модел разполага с плъзгащи се задни врати, при това широки цели 703 мм. Явно Dacia се учи от грешките си, не се притеснява да ги признава и да ги поправя. Ето защо днес Dokker Van е пълноценен лекотоварен автомобил по всички критерии, включително тези на основния му конкурент за първото място по продажби на българския пазар – VW Caddy.
Всичко казано дотук се отнася с пълна сила и за 5-местната пътническа версия на Dokker с тази разлика, че тя е малко по-скъпа и по-добре оборудвана от товарния вариант. Пътуването на задните седалки не е проблем дори за двуметрови пътници, багажникът е огромен, а добрата возия прави пътуванията на дълги разстояния ако не удоволствие, то поне нещо съвсем поносимо.
Ако трябва да обобщя впечатленията си от Dokker Van, ще повторя причините, които ми дадоха основание да го класирам на престижното второ място във вота си за International Van of the Year: практичност, ниска цена, добра изработка. Тестът в България затвърди отличните ми впечатления от този модел, благодарение на което мога да си позволя една прогноза: Dokker ще бъде един от най-продаваните ванове в България през следващите няколко години.