БГ Тест: Смайващият Volkswagen ID. Buzz Cargo
Изминати 174 км при среден разход от 17,8 кВтч/100 км и средна скорост от 23 км/ч! Това са впечатляващите данни от първия тест на българска земя с новия напълно електрически ван Volkswagen ID. Buzz Cargo, направен от списание КАМИОНИ в края на февруари.
Volkswagen ID. Buzz Cargo - актуалният носител на престижната международна награда International Van of The Year 2023, имаше своята българска премиера в средата на февруари. Почти веднага след нея списание КАМИОНИ не пропусна да направи пътен тест на иновативния модел по българските пътища. Тест, който дозатвърди отличните впечатления, които ID. Buzz Cargo, остави у нас при първата ни среща на пътя с него – в Копенхаген, през август миналата година след пазарното му лансиране в Европа.
Тогава разходът на електроенергия се движеше напълно в границите, обявени от производителя. Сега през зимата, очаквахме той да е по-висок, но ID. Buzz Cargo ни изненада приятно. При теста, използвайки рационално възможностите за настройка на силовата линия и за избор на режими, постигнахме разход – по-добър от този в Копенхаген. Наистина в София ванът, не бе натоварен, но пък температурите бяха доста по-ниски от тези в Копенхаген през лятото, а знаем, че батерията на ID. Buzz изисква подгряване, което също изразходва енергия. Но за всичко – по реда си.
Тестовият автомобил
За първия тест в България разполагахме с ID. Buzz Cargo, предоставен от Порше БГ. Електрическият двигател е с мощност 150 кВт (204 к.с.) и осигурява веднага максимален въртящ момент от 310 Нм още с развъртането. Задвижващи, както при оригиналния T1 Bulli са задните колела. Батерията е с капацитет от 77 кВтч. По данни на производителя ID. Buzz Cargo има комбиниран разход на енергия от 22,2 до 20,4 кВтч/100 км (WLTP), а пробегът с едно зареждане e от 402 до 425 км. Дължината на автомобила е 4712 мм, а ширината без страничните огледала 1985 мм. Височината на автомобила в зависимост от диаметъра на колелата, с които е оборудван е от 1932 до 1953 мм.
При ID. Buzz междуосието от 2989 мм е идентично с това при Transporter T 6.1. Силно скъсените преден и заден надвеси правят автомобила изключително маневрен и подходящ за градска среда, в което се убедихме при теста. Минималният диаметър на завой е 11,09 м.
Товарното отделение предлага щедър обем от 3,9 куб. м. Дължина на пода в товарния отсек е 2232 мм, като тестовият автомобил е оборудван с двукрила задна врата, отваряща се на 180 градуса и странична плъзгаща се врата от дясно.
Максималната товарна ширина е 1732 мм, при ширина между арките на калниците 1230 мм. Максималната височина на натоварване е 1257 мм, а височина на товарния борд – 623 мм. Товарният обем позволява транспортирането на два европалета, като максималният полезен товар е 647 – 516 кг. 1000 кг е максимално тегло за ремарке със спирачки, при 12% наклон на изкачване и 750 кг за ремарке без спирачки. Собственото тегло на автомобила с водач е 2353 кг.
Дизайнът
Вече много пъти сме подчертавали уникалния дизайн на ID. Buzz – иновативен и идващ от бъдещето и в същото време подчертаващ близкото родство с една 70-годишналегенда като Transporter T1 Bulli. Достатъчно е да кажем, че докато шофирахме по софийските улици бяхме нещо като атракция и много често виждахме минувачи да спират, да ни проследяват с поглед, да ни снимат… А шофьори от съседни коли по кръстовища одобрително вдигаха палци към нас. За това допринасяше и доста специалният цвят жълто помело, в който беше боядисан тестовият автомобил. Но и двуцветните варианти на модел, досущ като Bulli, правят силно впечатление.
Иначе в линиите на външния дизайн наистина всичко напомня на легендата – открояващата се емблема на предния V-образен капак, късите надвеси, силуетът, дори апликациите на D-колонката, които имитират въздуховодите при оборудвания със задно разположен боксер двигател Bulli. Така, че приликата е очевадна, въпреки, че предните светлини не са кръгли.
Приликите продължават и в интериора, който обаче също идва от бъдещето. Въпреки, че специално при Cargo версията арматурното табло напомня много на това при T 6.1 то е доста надградено. Ако говорим за пътническото изпълнение ID. Buzz – там интериорът е малко по-различен и още по-иновативен. В ID. Buzz Cargo приборният панел е малък, но с отлична видимост на информацията, движи се заедно с регулируемата кормилна колона и обзорът върху него е изцяло през кормилния кръг.
На централната конзола имаме голям сензорен дисплей с управление на всичко, което може да се сетите в автомобила, както и сензорни бутони под него, които дублират някои от функциите. Силовата линия се управлява от лост вдясно на кормилната колона, от който се избира и режимът B, при който има висока степен на рекуперация и отпада нуждата от ползване на крачната спирачка. А закачките и намиганията продължават и при педалите - на спирачния има символ Pause, а на газта – Play, както при музикален плейър. Останалите режими се управляват от дисплея на централната конзола.
Според режима и мястото на експлоатация водачът може да избере този, който е най-ефективен – Eco, Comfort, Sport. Това са предварително зададени режими, които не само променят поведението на силовата линия при натискане на педала на газта, но и влияят на настройките на кормилното управление и климатика, например. Отделно водачът може да избере режим individual, при който сам да зададе желаните стойности на поднастройките.
Тестът
И така при първия в България тест на ID. Buzz Cargo изминахме 174 км и не можахме да свалим оставащия заряд на батерията под 65 %. А в началото на теста при 100% заредена батерия на таблото светеше оставащ пробег над 420 км. Разбира се, при избор на различни режими и използване на климатика, системата веднага преизчисляваше консумацията и променяше числото на оставащите километри.
Тествахме ID. Buzz Cargo при температура на околния въздух около 10 градуса, основно по улиците на София и с излизане на скоростната северна тангента на града. През цялото време използвахме възможностите за настройки на силовата линия и избирахме най-подходящия за конкретните условия режим. В градски задръствания задължително избираме режим B, който връща немалко енергия в батерията при отпускане на педала на газта. На приборния панел водачът дори вижда степента на рекуперация при всяко спиране. Комфортът и удобствата в кабината са на познатото високо ниво за марката и дори отвъд.
За да обобщим – започваме теста на ID. Buzz Cargo при изминати 191 км със среден разход 26,4 кВтч/100 км, при средна скорост 15 км/ч. В края на теста пробегът вече е 365 км, средният разход - 22,3 кВтч/100 км, а средната скорост - 19 км/ч. В батерията имаме още 64% заряд, които трябва да ни стигнат за около 296 км. Правим уговорка, че пътьом на случайно открита бързозарядна станция – 120 кВт, за да видим кака стават нещата, за около 5 мин и нещо сме „долели“ в батерията около 5 кВтч енергия. А простите сметки показват, че тези 174 км сме ги изминали с разход от 17,8 кВтч/100 км, при средна скорост от 23 км/ч!
За динамиката на пътя няма нужда да говорим - с мощност от 204 к.с и въртящ момент от над 300 Нм новият Bulli се изстрелва като куршум. Масивната му осанка и ниският център на тежестта пък го правят да стои здраво стъпил на пътя, дори при високи скорости.
В заключение трябва да обобщим, че Volkswagen ID. Buzz Cargo наистина е смайващ и вълнуващ и със сигурност дава началото на нова ера в сегмента на средните ванове.
Повече за теста – в априлския брой на списание КАМИОНИ – на хартия и онлайн – на transport-press.bg.
Лъчезар АПОСТОЛОВ