Новият Fiat Ducato

сп. Логистика, 2013, бр.10
16.12.2013

По-елегантен и екологичен

През пролетта на 2014 г. Fiat ще пусне на пазара новото, шесто поред поколение на своя лекотоварен бестселър Ducato. Въпреки безспорния успех на досегашния модел за всички беше ясно в кои точно области има нужда от задължително подобрение – дизайнът и нивото на екологичност. В края на ноември сп. ЛОГИСТИКА присъства на неофициалното предварително представяне на новото Ducato в Торино.

През пролетта на 2014 г. Fiat ще пусне на пазара новото, шесто поред поколение на своя лекотоварен бестселър Ducato. Въпреки безспорния успех на досегашния модел за всички беше ясно в кои точно области има нужда от задължително подобрение – дизайнът и нивото на екологичност. В края на ноември сп. ЛОГИСТИКА присъства на неофициалното предварително представяне на новото Ducato в Торино, добивайки преки впечатления от всички взети мерки за оптимизация.

 


Напук на нетърпението ви да научите повече за новото Ducato още в началото на статията, ще ви полазя по нервите с кратка разходка из Националния музей на автомобила в Торино. Уверявам ви, имате нужда от това на пръв поглед излишно упражнение, ако и вие като мен сте израснали в условията на „развит социализъм“ и продължавате да берете плодовете на „напредничавото“ си възпитание и на още по-„съзидателното“ управление на България до ден-днешен.


Обиколката на огромния музей отнема минимум един работен ден, затова ще пропусна залите с първите фиати от края на XIX век, както и театралния декор, наподобяващ чек-пойнт Чарли, от едната страна на който символично е паркиран Трабант, а от другата – Ferrari… Иска ми се само да хвърлите поглед към една уникална карта на Торино, на която освен улиците, парковете и сградите (взети направо от Google Earth) са отбелязани и всички местни автомобилни производители, съществували на тази малка площ през последния век. Става дума за над сто марки…

 

 


Всяка от тях е създадена, просперирала и в крайна сметка фалирала, подчинявайки се на железните принципи на пазарната икономика. Това нито е попречило по някакъв начин на творческия ентусиазъм на италианците, нито пък е направило живота им по-лош. Те са същите слънчеви и лъчезарни хора, каквито са били и преди 100 години. Просто са продължили да работят за една марка: Fiat, за подопечните й Alfa Romeo, Lancia, Maserati и Ferrari, както и за Fiat Proffesional.


Понеже съм се сблъсквал нееднократно с прословутия български скептицизъм по отношение на чуждите постижения, подозирам, че тук доста читатели биха се подсмихнали ехидно: „Какво пък толкова гениално са измислили точно инженерите на Fiat?“. Ами, нека да помислим: дори да ограничим списъка на многобройните оптимизации по Ducato през последните 30 години само до ключови нововъведения като фабричната версия със задвижване 4х4 през 1990-а, изнасянето на скоростния лост на таблото през 1994-та, въвеждането на горивна система Common Rail през 2002-ра и драстичното усъвършенстване на модулната конструкция на шасито през 2006-а (тъй като да са възможни над 10 000 варианта за надстрояването му!), ще стигнем до извода, че на практика моделът задава стандартите в бранша.


Това е причината днес Ducato да бъде №1 по продажби в десетина европейски държави (сред тях са Италия, Холандия, Швеция, Полша и Швейцария) и №2 на ключови пазари като Германия и Франция. На това се дължи и непрекъснатото увеличаване на пазарния му дял цели 7 години след дебюта на актуалното му пето поколение (от 17,2% през 2009-а до 20,2% през 2013-а).


2,6 млн. продадени бройки от 1981-ва насам са доста задължаващо постижение, което буквално притиска Fiat да търси нови и нови начини за оптимизация на Ducato. Отчитайки неособено ласкавите отзиви за твърде радикалния дизайн на актуалния модел (особено на фаровете), италианските стилисти са използвали момента на задължителния преход към Евро-6, за да освежат също външния вид и интериора.


Заставайки пред новото Ducato, в първия момент човек би могъл да се заблуди, че то няма нищо общо с актуалния в момента модел. Фаровете му са много по-тънки, по-елегантни и по-ниско разположени в сравнение с досегашните огром-ни и странно оформени светлинни тела, започващи едва ли не от колонките на челното стъкло. В новия дизайн няма нищо новаторско, но пък изглежда наистина добре.
Променено е и оформлението на предния капак, който е значително по-къс заради специалната конструкция на пространството около чистачките. Тази зона е критична за навлизането на вода и замърсявания в двигателния отсек, затова конструкторите на Fiat буквално са я херметизирали с черно пластмасово покритие, уплътняващо зоната между челното стъкло и мотора. Леки корекции са нанесени по бронята и предните калници.


Пътническите версии на новото Ducato се отличават с черна предна маска в комплект с черни контури на фаровете и светодиодни елементи. Видът на тази комбинация е особено ефектен при караваните, където италианският модел държи три четвърти от целия европейски пазар.


Интериорът също е претърпял лек фейслифт, чийто акцент е поставен върху практичността. В горната част на централната конзола например е вградена сгъваема регулируема поставка за смартфони и таблети, която със сигурност ще улесни живота на куриерите.


Като новост може да бъде отчетен стремежът към засилване на усещането за лукс в кабината. Воланът е декориран с четири хромирани разделителни ивици, а някои от панелите на таблото вече са изработени от меки на допир материали.


За задвижването на Ducato ще продължат да се използват най-вече добре познатите 2,3- и 3-литрови турбодизелови двигатели, които обаче ще притежават една уникална характеристика след преминаването към Евро-6: избор между версии със или без нужда от доливане на AdBlue. Всички останали производители на ванове от този клас вече обявиха намерението си да се доверят изцяло на системата SCR (Selective Catalytic Reduction) за целите на екологичния преход. Fiat Ducato обаче (а най-вероятно и новото Iveco Daily, което се очаква през лятото на 2014 г.) залага на SCR при пътническите варианти и на EGR (Exhaust Gas Recirculation) при товарните. Очаква се върховият 3.0 Multijet да генерира максимална мощност над 200 к.с.


Управлението на новия модел е улеснено (педалите изискват 45% по-малко усилие), шумоизолацията е по-добра, а шасито е усилено и олекотено (в задното окачване например са използвани композитни материали, които намаляват теглото му с около 15 кг). Благодарение на всички тези оптимизации на пазара ще бъде предложен вариант с увеличена максимално допустима обща маса от 4,4 т (досега тя беше 4,25 т).
В серийното оборудване е включена система ESP (Bosch IX), а списъкът с опции е разширен със система Start-Stop, индикатор за предавките, камера за заден ход, задвижване Traction+, както и системи FMS (за управление на автопарка), HDC (за подпомагане при спускане по наклон), LDWS (за предупреждаване при неволно напускане на лентата на движение) и TSR (за отчитане на околния трафик).


Добавете няколко принципно нови версии (като 7-местната двойна кабина) и възможността за заводско оборудване с теглич и задна стъпенка, и ще се убедите, че Fiat наистина се опитва да обгрижва дори най-претенциозните клиенти. Звучи изтъркано, но е факт.


Планира се новото Ducato да влезе в производство през пролет-та на 2014-а, като се надявам дотогава все пак да имаме възможност да публикуваме и снимки на модела. При посещението на дизайнерския център на Fiat в Торино фотоапаратите ни бяха запечатани с „непробиваеми“ стикери – конфиденциалност, която се отнасяше с пълна сила и за показаното пред тесен кръг журналисти следващо поколение на Doblo. Неговият дизайн също е значително променен, като впечатление прави търсената прилика с новото Ducato.


Колкото до предстоящото обновяване на Scudo, неофициалната (засега) информация гласи, че при него най-накрая ще бъде прекъснато сътрудничеството с Peugeot и Citroen, които имат водеща роля в конструирането и производството на модела. Оказва се, че Fiat Professional има по-високи изисквания от новия партньор на французите в този клас – Toyota…


Все пак Ducato ще продължи да се продава и като Peugeot Boxer, и като Citroen Jumper, което доказва, че от своя страна френските компании нямат нищо против италианската конструкция и сглобка.
Аз също.  

 

Торино – София

Красимир Кирилов

<< Обратно към новините