Новите Renault Trafic и Opel Vivaro

сп. Камиони, 2014, Бр. 4
19.05.2014

Новите Renault Trafic и Opel Vivaro

През април в Амстердам дебютираха новите лекотоварни „близнаци“ Renault Trafic и Opel Vivaro. Третото поред поколение на съвместния проект между Renault/Nissan и Opel/Vauxhall през това лято ще атакува 50 пазара по целия свят, включително България. Новите ванове се отличават с по-големи размери, по-икономични двигатели и редица иновативни технологични решения...

През април в Амстердам дебютираха новите лекотоварни „близнаци“ Renault Trafic и Opel Vivaro. Третото поред поколение на съвместния проект между Renault/Nissan и Opel/Vauxhall през това лято ще атакува 50 пазара по целия свят, включително България. Новите ванове се отличават с по-големи размери, по-икономични двигатели и редица иновативни технологични решения.

Динамичен дизайн
Революцията, която сътвори дизайнът на предишното поколение на Trafic и Vivaro през вече далечната 2001 година, постави изключително високо летвата на очакванията към всички нови лекотоварни модели на Renault и Opel. Ето защо с удоволствие можем да отбележим, че новите Trafic и Vivaro правят поредната важна, макар и не толкова драстична крачка напред.
Външният им вид е станал значително по-елегантен и модерен. Решетката е по-голяма, а фаровете са изтеглени нагоре чак до колонките на челното стъкло. Макар че са почти еднакви на външен вид, двата модела се отличават със специфично оформление на предницата, благодарение на което е постигната търсената маркова идентичност. Дизайнът на Renault Trafic е по френски игрив, докато Opel Vivaro изглежда по-строго в типичен немски стил. Тази разлика в излъчването се подчертава от съвсем различната цветова палитра, избрана от двата производителя (един от водещите нови цветове на Renault например ще бъде зеленият металик Bambou Green, символизиращ енергийната ефективност на новите двигатели).

Практичен и комфортен интериор
Кабината е претърпяла някои радикални промени и сега предлага до 14 ниши с общ обем от 90 л, в които клиентите могат да съхраняват вещите от ежедневието си. Модерното табло напомня за леките автомобили, като в централна конзола на таблото са вградени бутоните за управление на мултимедийната система и климатика. По-богато оборудваните версии се отличават с хромиран кант на конзолата и предните високоговорители, хромирана топка на скоростния лост, капак на една от багажните ниши и луксозна тапицерия Java.
Новите седалки гарантират стабилна странична опора благодарение на използването на по-плътна пяна за изработката им и на по-ергономичната им форма. Шофьорската седалка е снижена с 36 мм (спрямо актуалните досега модели), а облегалката е по-наклонена, за да се постигне позиция, по-близка до тази в лек автомобил. Възможностите за регулировка на седалката и волана са разширени, допринасяйки за лесното намиране на възможно най-комфортната позиция за шофиране независимо от ръста и теглото на водача.

Мобилен офис
Френската школа в автомобилостроенето винаги се е славила като една от водещите по отношение на удобството в салона (както винаги новите Trafic и Vivaro са проектирани във Франция). И този път специалистите по вътрешен дизайн на Renault не са изневерили на принципа си да търсят нови и по-добри варианти за организация на интериорното пространство.
Стойката за мобилния телефон е идеално позиционирана върху таблото (от дясната страна на волана) и може да се адаптира към широка гама телефони с размер на екрана до 4,7".
Поставката за таблета пък е разположена над радиото и е подходяща за таблети с размер от 4,8" до 10,6", т.е. напълно достатъчно за iPad (9,7"), iPad Mini (7,9") и Samsung Galaxy Tab 2 (10,1").
Ако свалите средната облегалка напред и повдигнете капака, вграден в облегалката, ще откриете специална поставка за лаптоп с размер до 17". Там се съхранява и подвижна дъска, удобна за писане върху листа А4, която може да се фиксира вертикално в две позиции (по посока към водача или към пътника).

Мултимедийни системи
Базовата аудиосистема предлага радио 1 DIN с Bluetooth и входове USB и AUX (със стойката за мобилния телефон се предоставя втори опционален USB вход). По-високото ниво на аудиосистемата е в комплект с мултимедийна система Renault R-Link Evolution®, която разполага със слот за SD карта, позволяващ управление на карти, разчитане на аудиозаписи и показване на изображения върху 7-инчовия дисплей.
Опционалната система Media Nav е вградена в централната конзола на таблото и покрива повечето мултимедийни нужди. Нейният сензорен дисплей също е 7-инчов и позволява управление на радиото, Bluetooth, аудиострийминг и безжично използване на мобилен телефон. Media Nav включва също и навигация Nav & Go с изгледи 2D и 2,5D (птичи поглед).

Многофункционално товарно отделение
Благодарение на два допълнителни отвора новите Trafic и Vivaro са единствените ванове в своя клас, които могат да превозват предмети с дължина до 3,75 м (версия L1) или 4,15 м (L2) при затворени задни врати. Първият отвор се намира в долната част на преградата между товарното и пътническото отделение и увеличава максималната дължина за товарене с 41 см, докато вто-рият е позициониран под пътническата седалка и позволява дължината за товарене да се увеличи с 80 см. Възможно е също така да се превозват извънгабаритни товари при отворена задна дясна врата, при което лявата врата е затворена и регистрационният номер остава видим (в за-висимост от националното законодателство).
Гамата предлага избор от две дължини и две височини на каросерията, както и версии с двойна кабина, шаси-кабина и пътнически модификации, като общият брой комбинации достига 270. Новите модели са с 21 см по-дълги от своите предшественици, което допринася за увеличаването на полезния обем с 200 л (версия H1) или 300 л (H2).
Опционално се предлага допълнително товарно оборудване за превоз на дълги предмети (например медни тръби или стълби с дължина до 2,2 м), разположено под тавана в лявата част на товарния отсек. На разположение са до 18 халки за укрепване на товара.
Помислено е и за удобството при товаро-разтоварни дейности – налице е безжична карта, която позволява вратите да се отключват и заключват, без да се използва ключ. Има възможност с натискането на един бутон да се отключва само шофьорската врата или пък само вратите на товарното пространство. Втората функция „свободни ръце“ на тази карта прави възможно двигателят да се стартира или изключва с помощта на бутона Start.

Икономични двигатели
Под предния капак на новите Trafic и Vivaro се крие последното поколение на разработения от Renault двигател 1.6 dCi (1.6 CDTI при Opel). Той е на разположение в две версии – със стандартен или с двоен турбокомпресор (1.6 BiTurbo CDTI), които изразходват средно с 1 л/100 км по-малко гориво в сравнение с досегашния двулитров мотор.
Двата задвижващи агрегата с единично турбо генерират съответно 90 и 115 к.с. (260 и 300 Н.м), докато версиите битурбо могат да се похвалят със 120 или 140 к.с. (320 или 340 Н.м). Най-икономичният вариант е този със 120 к.с., изразходващ средно 5,9 л/100 км в комбинация със система Stop & Start (за сравнение досегашният двигател със 115 к.с. харчеше 7,7 л/100 км).
Всички те отговарят на еконормите Евро-5 и са проектирани така, че да могат да изпълняват и стандарта Евро-6, когато той влезе в сила. Сервизните им интервали са удължени до 40 000 км (или 2 години), а ангренажната верига не се нуждае от сервизиране.

Помощни системи
Фабричната камера за заден ход е разположена високо в задната врата, което гарантира добра видимост към зоната зад автомобила. Картината от нея се изобразява в огледалото за обратно виждане или на мултимедийния дисплей (при версиите, оборудвани с R-Link). Освен това в десния сенник е вградено допълнително огледало, което увеличава над два пъти видимостта към задната дясна част на автомобила и намалява риска от инциденти вследствие от недоглеждане.
В помощ на шофьора са и асистентът за потегляне по наклон (Hill Start Assist), както и функ-цията Extended Grip (тракшън контрол върху задвижването на предните колела, оптимизиращ сцеплението върху тежък терен – кал, сняг, пясък и др.).

От автора
Renault Trafic и Opel Vivaro ще бъдат едни от най-сериозните претенденти за отличието Международен ван на годината, за което им предстои оспорвана битка с новите Ford Transit, Mercedes Vito и Iveco Daily. Дали те ще надделеят, зависи най-вече от представянето им в предстоящите тестове, организирани за журито на International Van of the Year.
Като член на това жури съм длъжен да не показвам предварителни пристрастия към който и да било модел. Като редови шофьор обаче имам пристрастия и те са именно към класа, в който се подвизават Trafic и Vivaro. Очаквам много от тези два модела и съм сигурен, че ако отговорят на тези очаквания, те ще постигнат нещо много по-важно от спечелването на титлата в нашия конкурс, а именно – добри продажби, включително в България.

Технически характеристики (товарни фургони)

Двигатели dCi 90 / 1.6 CDTI dCi 115 / 1.6 CDTI Energy dCi 120 / 1.6 BiTurbo Energy dCi 140 / 1.6 BiTurbo
Работен обем (см3) 1,598 1,598 1,598 1,598
Брой цилиндри / клапани апр.16 апр.16 апр.16 апр.16
Макс. мощност (к.с.) / об/мин 90 / 3,500 115 / 3,500 120 / 3,500 140 / 3,500
Макс. върт. момент (Н.м) / об/мин 260 / 1,500 300 / 1,750 320 / 1,500 340 / 1,750
Екологични норми Евро-5
Скоростна кутия Ръчна 6-степенна
Среден разход на гориво (л/100 км) 6.1* 6.5 5.9 6.1*
Емисии CO2 (г/км) 160* 170 155 160*

* Със система Stop & Start

Размери (товарни фургони)

Модификация L1H1 L2H1
Товарен обем (м3) 5.2 6
Размери (мм)
Обща дължина 4,999 5,399
Обща ширина / вкл. страничните огледала 1,956 / 2,283 1,956 / 2,283
Обща височина, ненатоварен 1,971 1,971
Междуосие 3,098 3,498
Товарен отсек (мм)
Товарна дължина (мин. / макс.)  2,537 / 3,750 2,937 / 4,150
Товарна ширина между калниците 1,268 1,268
Товарна височина 1,387 1,387
Височина на товарния праг 552 552

* По-високите модификации H2 ще бъдат пуснати на пазара през 2015 г.

Тегла (товарни фургони)

Модификация L1H1 L2H1
Вариант 1,000 1,200 1,200
Макс. допустимо тегло* (кг) 2,740–2,760 2,900–2,920 2,960–3,010
Собствено тегло* (кг) 1,661–1,683 1,661–1,683 1,691–1,736
Макс. товароносимост* (кг) 1,075 1,235 1,270

* В зависимост от двигателя

Красимир Кирилов

<< Обратно към новините