Фейслифт за Fiat Ducato и Citroёn Jumper

сп. Ванове, 2014, Бр. 2
18.06.2014

Обновен дизайн, по-нисък разход на гориво, повече комфорт и безопасност

Фейслифт за Fiat Ducato и Citroёn Jumper

Италианско-френското „лекотоварно“ предприятие SEVEL – джойнт-венчър между Fiat и PSA Peugeot Citroёn, реши да нанесе редица промени по конструкцията на своите 3,5-тонни ванове Ducato, Boxer и Jumper. ВАНОВЕ тества Fiat Ducato и Citroёn Jumper в рамките на тестова програма, специално организирана за международното жури Ван на годината

Италианско-френското „лекотоварно“ предприятие SEVEL – джойнт-венчър между Fiat и PSA Peugeot Citroёn, реши да нанесе редица промени по конструкцията на своите 3,5-тонни ванове Ducato, Boxer и Jumper. ВАНОВЕ тества Fiat Ducato и Citroёn Jumper в рамките на тестова програма, специално организирана за международното жури Ван на годината.

Fiat Ducato, Peugeot Boxer и Citroёn Jumper се произвеждат в завода SEVEL Sud (Società Europea VEicoli Leggeri) в италианския град Вал Ди Сангро, което предопределя водещата роля на италианските инженери в процеса на тяхното конструиране и внедряване в серийно производство. Именно поради това не буди учудване и фактът, че тъкмо Fiat получи правото пръв да покаже пред журналисти своя Ducato – най-популярния (в глобален мащаб) от трите модела, чиито общи продажби им гарантират лидерската позиция на европейския пазар в 3,5-тонния клас. Малко по-късно и Citroёn организира тест на Jumper, само че във Франция (има си хас).
От 1981 г. досега по света са продадени над 2,6 млн. вана Fiat Ducato, към които следва да се добавят и 800 хил. бр. Citroёn Jumper – постижение, което поставя много високо летвата пред всяко от следващите поколения на модела. Шестата му генерация (обект на настоящата статия) има за цел постигането на подобрение в три ключови области: надеждност, експлоатационни разходи и високи технологии.

Надеждност
Наложителното подобрение по отношение на надеждността е продиктувано най-вече от желанието на Fiat да създаде „глобален“ имидж на своя Ducato. След като италианската марка изкупи абсолютно всички акции на американския гигант Chrysler в началото на тази година, за новосъздадената компания FCA (Fiat Chrysler Automobiles) стана особено важно да наложи модели като Ram ProMaster (американския вариант на Fiat Ducato) в Северна Америка, където най-важното изискване към всеки автомобил за работа е свързано с безпроблемната му експлоатация в дългосрочен план.
Aкцентът върху надеждността е добре дошъл и за французите от Peugeot и Citroёn, на които наскоро (през януари 2014 г.) се наложи да продадат част от своите акции на китайския концерн DongFeng, планирайки увеличение на продажбите си в Тихоокеанска Азия – регион, който не блести с добра пътна и сервизна мрежи, съответно има завишени критерии към издръжливостта по лоши пътища и дуракоустойчивостта при небрежна поддръжка.
Българските клиенти също ще се радват да научат, че преди да бъдат качени на конвейера, новите Ducato и Jumper са били подложени на цели 10,5 млн. км тежки тестове при всякакви климатични и пътни условия на различни континенти. Всяка от вратите им е била затръшната от безпощадната ръка на робот 500 000 пъти (равносилно на 10-годишна тежка експлоатация), за да се докаже безаварийната конструкция на новите панти и ролки.
Самоносещата каросерия е била усилена с над 50% в точките, подложени на най-големи натоварвания, тъй щото да се елиминира веднъж завинаги проблемът с усукването ѝ при преминаване през неравности с голям товар. По-износоустойчиви спирачки, по-здраво окачване, по-як съединител, по-качествено лаково покритие – всичко това обещава да намали ядовете на бъдещите клиенти на Ducato и Jumper до минимум.

Експлоатационни разходи
Постигането на минимални експлоатационни разходи се дължи главно на подобрения по двигателите и трансмисиите. Тук е и основната разлика между Fiat Ducato и Citroёn Jumper – италианският модел залага най-вече на своя 2,3-литров турбодизел (заимстван от Iveco Daily) с мощност 130 или 150 к.с., докато „французинът“ разчита на 2.2 HDi (използван също и от Ford Transit) със 110, 130 или 150 к.с. Върховият
3.0 MultiJet (или 3.0 HDi) със 180 к.с. е общ и за двата модела, като само Ducato може да се възползва от предимствата на своя 3-литров метанов агрегат със 140 к.с. и от най-малкия си 2-литров дизел със 115 к.с.
Дълго може да се спори по въпроса, кой от всички тези чудесни мотори има предимство пред останалите и при какви точно условия се получава това предимство. Факт е, че най-икономичният от тях е 2,3 MultiJet, чиято ECO версия (със система Start & Stop и скоростоограничител, настроен на 90 км/ч) изразходва средно
5,8 л/100 км и изхвърля в атмосферата само 153 г/км емисии СО2.
Новите задвижващи агрегати отговарят на еконормите Евро-5+ и са подготвени за посрещането на още по-строгите стандарти Евро-6, които ще станат задължителни за всички новорегистрирани ванове от 1 септември 2015 г.

Високи технологии
Напоследък високите технологии намират приложение в две области, ключови за съвременното автомобилостроене – безопасност и комуникационни системи. Без да се опитват да конкурират Mercedes Sprinter в това отношение, новите Ducato и Jumper са значително усъвършенствани в сравнение с предшествениците си.
Електронната стабилизираща програма ESP (Еlectronic Stability Program) вече е стандарт, включвайки всички познати досега функции: системи против преобръщане – ROM (Roll Over Mitigation) и RMI (Roll Movement Intervention), системи за отчитане на центъра на тежестта на товара – LAC (Load Adaptive Control), за предотвратяване на приплъзването на колелата при потегляне – ASR (Anti Slip Regulation), за ограничаване на въртящия момент при опасност от загуба на сцепление – MSR (Motor Schleppmoment Regelung), за подпомагане на потеглянето по наклон – Hill Holder, за разпределяне на спирачното усилие – EBD (Electronic Brake force Distributor), за автоматичното му усилване при необходимост – EBA (Electronic Braking Assistance), както и задължителната система ABS (Anti-lock Braking System).
Опционалната система Traction+ намалява опасността от приплъзване на колелата при движение по настилки с ниско сцепление, а системата HDC (Hill Descent Control) служи за автоматично поддържане на ниска скорост при спускане по наклон. Новост при Fiat и PSA са системите за предупреждаване на шофьора при неволно напускане (без подаване на мигач) на лентата на движение – LDWS (Lane Departure Warning System), системата за разпознаване на насрещно движещи се превозни средства и автоматично включване в зависимост от това на къси/дълги светлини – HBR (High Beam Recognition), както и системата за разчитане на пътни знаци (ограничения на скоростта и забрани за изпреварване) и показването им на дисплея – TSR (Traffic Sign Recognition).
И още: темпомат (Cruise Control), скоростоограничител, система за отчитане на налягането в гумите – TPMS (Tyre Pressure Monitoring System)... Всичко изброено дотук е вече задължителна част от стандартната или опционалната екипировка на съвременните лекотоварни автомобили и новите Ducato и Jumper са поредното доказателство за огромните усилия, полагани от западноевропейските производители в тази насока.
Електрониката продължава да настъпва мощно и при мултимедийните системи, ако мога да обобщя така най-новия популярен (но все още спорен) английски термин Infotainment, отнасящ се до всякакви информационни, мобилни, развлекателни, навигационни и всякакви други комуникационни технологии. Накратко, налице са цифров радиоприемник, MP3-плейър, система Uconnect с 5-инчов цветен дисплей (за камерата за заден ход и за навигацията), Bluetooth, USB, технология Text-to-Speech за разчитане на
SMS-и, GPS навигация и др.

В заключение
Конструкцията на Fiat Ducato и Citroёn Jumper е претърпяла наистина сериозна еволюция, чието положително влияние беше доста осезателно дори по време на нашите сравнително кратки (по няколкостотин километра) първи тестове. Лично аз бих отчел като допълнително достойнство на новите модели обстоятелството, че фаровете им са свалени по-ниско и по този начин вече не пречат толкова много на автомобилите отпред (както това се случваше досега).
Трудно е да се отправят критики към италианските конструктори за това, че са предпочели да представят многобройните нововъведения под формата на фейслифт, вместо да изградят новия модел върху изцяло нова платформа. Товарното му пространство все още предлага върхови размери и практичност, а интериорът му обещава да изглежда достатъчно модерно поне още няколко години.
И докато за Fiat изглежда съвсем естествено да търси развитие в постигането на максимална ефективност и стандартизация, то същият подход не съответства напълно на философията на Citroёn, чието основно предимство през всичките 95 години от създаването на френската марка са били уникалните технически решения и дизайн. Все пак оправданието, че търсенето определя и предлагането, има още по-голяма сила на пазари като българския, където ниските разходи са основен мотив при избора на ван (в скандинавските страни например всички търгове са предопределени от нивото на безопасност).
И трите нови модела – Fiat Ducato, Citroёn Jumper и Peugeot Boxer, вече се предлагат и в България на цени, малко по-високи от тези на техните предшественици. Индивидуалните предимства на всяка от трите оферти също са ясни: най-голямо разнообразие от двигатели при Ducato, най-ниски цени при Jumper, най-изгодно финансиране при Boxer. Изборът е ваш!

 

<< Обратно към новините