Новият FIAT Ducato е тук

02.07.2019

Електрическата версия намодела излиза през 2020 година

Новият FIAT Ducato е тук

FIAT Professional представи официално обновената версия на един от лекотоварните си бестселъри – големият ван Ducato. Новият Ducato бе показан пред журналисти от цяла Европа в първите дни на юли в Mirafiori Motor Village, Торино. Моделът излиза на пазара с нова гама двигатели, нова автоматична предавателна кутия и богато оборудване за безопасност и свързаност.

Най-добрият Ducato на всички времена и повече Ducato, от когато и да било – с тези две ключови фрази бе представено новото поколение на големия ван на италианския производител. След премиерата домакините дадоха възможност и за първи тестове на голяма част от богатата гама на обновения модел.

Промените във външния дизайн на Ducato 2020 не са много. Още в самото начало домакините направиха уговорката, че задната товарна част не е пипана. На принципа, че когато нещо носи успех, промени не се правят товарното отделение е запазено същото както при досегашното поколение на модела.

Предната част е леко освежена външно, решетката и фаровете са получили малко титаниеви елементи, а предната броня вече е съставена от 3 части за по-лесен и евтин ремонт при повреди вследствие на леки удари. Като цяло аеродинамиката на модела постига забележителния коефициент на въздушно съпротивление Cx 0,31.

Повечето новости при Ducato 2020 са свързани с оборудването на кабината и, естествено, със силовата линия. При прилагането на новостите, свързани с работата на водача, инженерите на FIAT са се водили от няколко основни неща. А те са – водачът прекарва много време в кабината, работата му е свързана с движение в градски трафик, налагат му се чести спирания, потегляния, слизания, качвания, товарене, разтоварване…

За това кабината е замислена като мобилен офис – с удобна седалка, място за закрепване на таблет, ниши за съхранение, поставки за бутилки и чаши. На централната конзола има 7-инчов сензорен екран с радио, навигация и възможности за управление на системите на автомобила и извеждане на изображение от камерата за движение на заден ход. В зависимост от предпочетеното оборудване инфотеймънт системата на автомобила може да се свързва с приложенията Android Auto и Apple CarPlay за лесно и безопасно боравене с мобилни устройства. Свързаността при Ducato 2020 продължава с възможността за работа с глобалната флийт система Mopar Connect Fleet.



На приборния панел пред водача монохромният дисплей извежда информация за състоянието на автомобила, избраната предавка. При определено ниво на оборудване е налична и информация в реално време за ограниченията на скоростта и забраните за изпреварване в участъка на движение на превозното средство в момента, която се засича, чрез прихващане на пътните знаци от камера.

Оборудавнето за сигурност и впомощ наводача включва още старт стоп система - при автоматична трансмисия, круиз контрол, ограничител на скоростта, ABS, ЕSP, тракшън контрол, активен авариен спирачен асистент при опасност от удар в предното превозно средство, асистент за предупреждение при неволно напускане на лентата за движение, предупреждение при обект в сляпата зона на видимост – като опция. При различните нива на оборудване са налични още – радарен сензор за предупреждение за страничен трафик при движене на заден ход, автоматично управление на дългите светлини, сензор за дъжд и здрач, сензор за налягането в гумите.

Двигател за всяка мисия е другото мото, с което идва новият Ducato. Моделът се предлага само с предно предаване и напречно разположен двигател. Силовият агрегат е добре познатият 2,3-литров, Common rail, 4-цилиндров дизелов двигател F1A на FPT, вече във версия Euro 6d със SCR. За леките приложения той ще се предлага с максимална мощност 120 к.с. За по-тежките варианти изборът е между мощност 140, 160 и 180 к.с. 3-литровият двигател, на FPT, работещ на природен газ с мощност 140 к.с. е петият избор при новия Ducato. При отделните силови агрегати максималният въртящ момент е между 380 и 450 Нм, като е с 12,5% по-висок от този при предишното поколение на модела. Всички двигатели са с турбини с променлива геометрия, а разходът им на гориво е снижен с до 10%.

Стандартно предавателната кутия е механична 6-степенна, а голямата новост е свързана с 9-степенния автоматик, разработен специално за модела в сътрудничество с ZF. Настройките му осигуряват с 20% по-ниски обороти на двигателя, при една и съща скорост в сравнение с предишния модел.

Разнообразието от версии при Ducato продължава да е огромно. Налични са 3 височини при версията фургон и общо 6 дължини – в зависимост от колесната база и задния надвес. Товарният обем е от 8 до 17 куб. м., а товароносимостта е до 2,1 т. Налични са също шаси-кабини за надстрояване, възможности за трансформации в специализирани автомобили, както и пътнически версии с от 8+1 до 17+1 седящи места. И не на последно място – варианти за надграждане като кемпери - пазар, на който в Европа Ducato е традиционен лидер с над 70 % пазарен дял. Обобщено гамата на Ducato включва над 1000 варианта на каросерии и над 10 000 версии на модела.



Голямата новина, която се роди в началото на юли в Торино е свързана с напълно електрическа версия на Ducato. Тя е изцяло завършена, в момента е на ниво прототип, а продажбите й ще започнат през 2020 година.При представянето бе обявено, че напълно електрическият Ducato идва изработен по мярка на клиента – след няколко години проучване на нуждите и бизнеса на потребителите, на спецификата им на работа и след анализ на данните от 4000 свързани автомобила по време на регулярните им операции. Като дизайн, структура на каросерията, оборудване на шофьорската кабина и товарното пространство електрическият Ducato е идентичен с дизеловите версии. Нещо повече – заради оптимизираното собствено тегло ги превъзхожда по товароносимост.

Електродвигателят предлага максимална мощност от 90 кВт и максимален въртящ момент от 280 Нм. Максималната скорост е ограничена на 100 км/ч, ускорението от 0 до 100 км/ч е за 20 сек, а от 0 до 50 км/ч – за 5 сек. В зависимост от режима на работа, разходът на енергия е от 220 до 320 Втч/км. Зареждането е гъвкаво, като при променливо токов източник батерията може да бъде заредена бързо - за около час, а при постояннотоков източник, в зависимост от мощността му – за най-малко два часа и половина. Батериите са разположени под пода на товарното пространство, без от това да страда товарният обем. По желание на клиента те могат да бъдат с капацитет от 47 или 79 кВтч, като по NEDC в пръвия случай максималният пробег с едно зареждане е до 220 км, а във втория – до 360 км.

Центърът на стария Торино, типичните тесни и натоварени като за понеделник италиански улици, торинските предградия, криволичещият двупосочен път към хълмовете над града, спускане към равнината, малко магистрала и отново в центъра – това беше маршрутът, който домакините от FIAT Professional бяха избрали за първите тестове на новия Ducato. На разположение беше голяма част от гамата на модела – предимно във версия фургон, както и в пътнически вариант. Можеше да се избира измежду всички нива на мощност при дизеловия двигател, на разположение бяха и газовият силова агрегат, както и двата варианта на предавателна кутия.

Първите впечатленият са, че леко обновеният интериор на кабината предлага достатъчно удобства на водача. Седалката е висока и удобна, видимостта навън е добра, огледалата дават обзор назад, воланът е приятен и ляга добре в ръката. Боравенето с круиз контрола е лесно и интуитивно. Същото се отнася за дисплея на централната конзола, който в случая бе все още досегашният 5-инчов вариант. Цялостното усещане е за шофиране на лек автомобил.

При изкачването по хълмовете над Торино, макар и натоварен с половината от капацитета си новият Ducato във вариант дизел със 140 к.с., с механична предавателна кутия се справя отлично. Двигателят е еластичен и тих, дори и при по-сериозни натоварвания. Предавките се избират прецизно и леко. Като цяло автомобилът е стабилен в завоите и оставя отлични впечатления.

Втората версия, която тестваме също е с товар. Но тук вече разполагаме с двигател с мощност 180 к.с. и деветстепенен. Този автомобил, разбираемо, оставя още по-добри впечатления. Работата на предавателната кутия е незабележима – превключването е бързо и неусетно. Предавките могат да се сменят и ръчно, а с бутон водачът може да избира между три режима на автоматично превключване – Power, Normal и Еco, в зависимост от конкретната пътна обстановка и терен.

Разликата между трите режима е очебийна. Power осигурява повече мощ при тежки мисии, Normal работи със стандартните настройки на двигателя и трансмисията, а Еco гарантира намален разход на гориво и по-плавен ход. Във втория тестов автомобил имаме възможност да усетим работата и на старт-стоп системата, и на функцията за разпознаване на пътни знаци за ограничение на скоростта и забрана за изпреварване.

Вижте и в броя на списание КАМИОНИ от юли-август 2019 г.

Торино – София
Лъчезар АПОСТОЛОВ

<< Обратно към новините