Тест: Електрическите Vivaro-e и Zafira-e

09.09.2020

Opel представи първите си лекотоварни автомобили на ток, идва и Movano-e

Тест: Електрическите Vivaro-e и Zafira-e

Новите електрически ванове на Opel – Vivaro-e и Zafira-e бяха представени с тестове в дома на немския производител в Рюселсхайм. Премиерата бе съпътствана от пътни тестове, специално за членовете на международното жури Ван на годината, сред които бе и редактор от списание КАМИОНИ.

 
С едно от първите международни събития след избухването на коронакризата в Европа Opel демонстрира първите изцяло електрически автомобили в лекотоварната си гама. Това са средният ван Vivaro-e и пътническата му версия, която се нарича Zafira-e Life.



Запознатите с марката знаят, че досега в портфолиото на Opel, моделът Zafira бе пътнически ван, част от гамата леки автомобили на немския производител. Докато предишните поколения на Vivaro бяха разработени в сътрудничество с Renault и споделяха платформа с модела Trafic на френската марка.

След като Opel стана част от семейството на Groupe PSA обаче може би нямаше нищо по-естествено от това лекотоварната гама на марката да се възползва от огромния опит натрупан от Peugeot и Citroen в лекотоварния сегмент. Така вече Vivaro и Zafira са на модулните платформи, които се използват от PSA при братовчедите Expert, Traveller, Jumpy и Spacetourer, чиято електрификация също е в ход.

В Рюселсхайм Opel представи първите в историята си напълно електрически лекотоварни автомобили, а тестовете, последвали презентацията, показаха, че наистина инженерите и конструкторите са свършили превъзходно работата си и представените автомобили могат да претендират, че са едно от най-добрите постижения в бранша.

Vivaro-e…
OpelVivaro-e може да се поръчва от юли 2020 г. Предлага се като фургон, удължена екипажна кабина и пътнически ван. Наличен е с две колесни бази и в три дължини – 4,60 м, 4,95 м и 5,30 м и е с височина 1,90 м, съобразена с изискванията на подземните паркинги.



Товарната дължина при фургона е 3,23 м, 3,58 м и 3,93 м, а товарното пространство – 4,6 куб. м, 5,8 куб. м и 6,6 куб. м. Полезният товар е до 1275 кг, при капацитет на теглене до 1000 кг.



Vivaro-e се оборудва се с мултимедия, осигуряваща свързаност по всяко време, сензорно контролирани странични плъзгащи се врати на фургона и всички познати системи за сигурност. На разположение на водача са инфотеймънт система, съвместима с Apple CarPlay и Android Auto, активен спирачен асистент, асистент за обекти в сляпата зона, асистент за поддържане лентата на движение, цветен холограмен дисплей с навигация и засичане на пътните знаци, сензори за препятствия на предната и задната броня, камера за заден ход предаваща 180-градусово изображение към огледалото за обратно виждане или 7-инчовия сензорен дисплей на централната конзола, птичи поглед върху автомобила при маневри. Услугата OpelConnect включва навигация в реално време с информация за трафика, директна връзка с пътна помощ, червен бутон за помощ, аварийно повикване на помощ при задействане на тензодатчиците на седалките или въздушните възглавници…



Електродвигателят е с мощност 100 кВт (136 к.с.) и максимален въртящ момент от 260 Нм, наличен още при ниски обороти. Силовият агрегат е разположен над предния мости задвижва предните колела. Opel предлага два варианта на литиево-йонната батерия. По-мощната е с капацитет 75 кВтч, а по-малката – с 50 кВтч, но е с около 150 кг по-лека. Пробегът с едно зареждане, изчислен по цикъла WLTP1, е съответно 330 км или 230 км.

И в двата случай батериите, които се състоят от 27 или от 18 модула са монтирани под шасито, между двата моста. По този начин не се нарушава товарният обем, а центърът на тежестта на автомобила се понижава, което както се видя при тестовете го прави изключително стабилен на пътя.

Бързото зареждане на батериите до 80% става за около 30 минути (при 50 кВтч) и 45 (при 75 кВтч) при използване на правотокови обществени зарядни станции с мощност 100 кВт. Стандартният конектор за зареждане е на предния ляв калник. На практика с предлаганото от Opel бордово зарядно устройство автомобилът е пригоден за зареждане навсякъде – на обществени станции, у дома, в гаража. Изискването е наличието на трифазен ток с мощност 11 кВт или монофазен ток с мощност 7,4 кВт. Гаранцията на батериите е 8 години или 160 000 км.



Използването на спирачната система и отнемането на газта рекуперират енергия обратно в батерията. Динамиката на автомобила и степента на рекуперация зависят от режима на движение, избран от водача – Normal, Eco или Power.

В Германия Vivaro-e се предлага на цени от 35 650 евро без ДДС, но с бонуси от правителството заради нулевите емисии, които достигат до 9000 евро за закупен ван.

Vauxhall - дъщерната марка на Opel във Великобритания вече доставя 1000 Vivaro-e на компанията British Gas, която създава най-големия парк от електрически автомобили за работа в Обединеното кралство.

… и Zafira-e Life
Силовата линия, оборудването, колесните бази, габаритите, предлаганите дължини и показателите при новия електрически пътнически ван Zafira-e Life са абсолютно идентични с тези при лекотоварния близнак. Както показва добавката Life в името на модела, за разлика от пътническата версия на Vivaro-e това е мултифункционален пътнически ван, ориентиран към бизнеса и свободното време. Той може да се ползва както за бизнес пътувания и комфортни совалкови превози, така и за семейни развлечение и почивки.



Всъщност една от причините новата Zafira да смени облика си е това, че през последните години се наблюдава над 60 на сто спад при търсенето на леки автомобили тип семеен ван (MPV), за сметка на около 50 на сто увеличение в продажбите на комфортни пътнически ванове от средния клас, обясняват от Opel. И за това анонсират, че пускат на пазара „електрическа ложа на колела“.

Цените за германия при Zafira-e Life започват от 53 800 евро, като с наличните бонуси за клиентите падат до 45 825 евро, а поръчки се приемат от септември 2020.

Зад определението „електрическа ложа на колела“ се крият много комфорт, удобства, екстри и гъвкавост – електрически плъзгащи се врати на салона за пътниците, подвижни кожени седалки, панорамен покрив… Моделът се предлага отново с две колесни бази и в три дължини, с 6, 7, 8 или 9 седящи места.

Дори при най-късата версия, сгъването на третия ред седалки увеличава капацитета на багажника до 1500 литра, а свалянето му, което е лесно - до 3 397 литра.

При версиите с дълго междуосие се предлага луксозната тапицерия „Lounge“, предните седалки са с функция масаж и отопление. Ако е избран салон с четири седалки, те са подвижни.

При Zafira-e Life е налична мощна аудио система за всички нива на оборудване. Във върховата версия пътниците се радват на първокласна акустика благодарение на десет високоговорителя.

Тестовете
Преди да споделим впечатления от тестовете, задължително трябва да кажем добри думи за организацията, осигурена от домакините. Лесно е да се досетиш, че при едни от първите тестови шофирания във време на корона вирус взетите мерки за сигурност бяха на изключително ниво. В халето на презентацията влизането и излизането ставаха по различни маршрути и след дезинфекция на ръцете, а маските за всички бяха абсолютно задължителни. Всеки от поканените журналисти разполагаше на практика с персонален автомобил за тест, по който никой друг, дори организаторите, не можеше да докосва нищо. При шофирането, водачът бе сам в автомобила, а по време на обедната почивка и преди втория тур на тестовете, всички автомобили бях щателно дезинфекцирани в продължение на час.

За теста КАМИОНИ избра карго версия, панел ван на Vivaro-e, дълга база с къс заден надвес – средна габаритна дължина. Оборудван е с голямата 75-киловатчасова батерия.

Още преди да споделим впечатленията от теста, можем да кажем с ръка на сърцето, че това е един от най-прецизните и изпипани електрически автомобили, не само в сегмента, който сме тествали до сега.

Тестовите маршрути бяха в околностите на Рюселсхайм и Висбаден и включваха обиколка на исторически и природни забележителности в района. Досещате се, че, типично за Германия трасето бе разнообразно – градски трафик, междуградски двулентови пътища, градски и междуградски скоростни магистрали, равни телени, изкачвания и спускания…

Навсякъде Vivaro-e се държи прекрасно. Автомобилът е пъргав, динамичен, като ходът е плавен, а возията мека, въпреки празният фургон. Уредите на приборния панел са ясни и четливи, уредите за управление са разположени интуитивно и са лесни за достъп. Видимостта на вън е добре, седалката е удобна с множество регулировки.

Силовата линия се управлява от палец под централната конзола, където обикновено е скоростният лост. Полженията му са в линия - Р-паркинг, R-заден ход, N-неутрално, D-драйв. Бутон тип „котва“ вдясно от него сменя в настройките на силовата линия. При стартиране на двигателя от старт бутона по подразбиране тя е в режим Normal. Натискане нагоре я вкарва в Power, а надолу в Еco. Съответно натискане в обратна посока връща в предишното положение.

При режим Normal автомобилът се държи подобно на аналогично превозно средство оборудвано с мощен дизелов двигател. Реагира отривисто на подаването на газ и без проблеми на магистрата от всякакво положение достига скорост от 130 км/ч.
Ниският център на тежестта кара Vivaro-e да стои като залепнал на пътя – нещо нехарактерно за този тип автомобили, особено когато са ненатоварени. Това се усеща най-добре с висока скорост по магистрала – при изпреварване или в завой, когато липсва обичайното заклащане и отлитане встрани.

Истинска атракция е включването на режима Power. Само натискането на бутона, без подаване на газ изстрелва автомобила напред и те залепва за седалката. Тогава обаче Vivaro-e е най-лаком и най-бързо изцежда батерията. Смисълът на режима Еco пък е да пести батерия и да удължава пробега. Тогава динамиката леко се влошава, но пък рекуперацията на енергия при спиране, отпускане на газта и спускане по наклон е най-ефективна. Идеята е този режим да пести в градско движение, където движението е съпроводено с чести спирания в трафика. За това не са лишени от логика твърденията на специалистите на Opel, че Vivaro-e има по-дълъг пробег при градско движение отколкото извън града.

А след бързия тест край Рюселхайм, пир който сменяхме и трите режима на силовата линия, и простите сметки на КАМИОНИ показват, че реалният разход на енергия при Vivaro-e е много близо до този, установен по цикъла WLTP1. За около 100 км шофиране в смесен цикъл зарядът на батерията падна с около една трета. Средният разход на енергия при работещ климатик, отчетен от прибора на арматурното табло, бе около под 24,8 кВтч/100 км. Ако разделим на тази стойност капацитета на батерията от 75 кВтч ще получим точно пробег от над 300 км.

Май мотото на събитието „Opel Goes Electric“ (Opel става електрически) е вярно. А потвърждение на това е и новината, че и големият ван на марката Movano ще бъде оборудван със 100% електрическа силова линия, а пазарният му дебют ще е през следващата година.

Рюселхайм-София
Лъчезар АПОСТОЛОВ

<< Обратно към новините