17,6 % спад в регистрациите на нови ванове в ЕС през 2020 г.
Регистрациите на нови лекотоварни автомобили с допустима максимална маса до 3,5 тона в Европейския съюз през 2020 г. са се свили със 17,6% в сравнение с 2019 г. Това сочат данните на ACEA (Асоциацията на европейските автомобилни производители).
Общо регистрираните нови лекотоварни автомобили от този теглови клас в страните членки на общността за кризисната 2020 г. са 1 439 427. През 2019 г. броят им е бил 1 747 471. В този лекотоварен сегмент попадат автомобилите хомологирани като категория N1. По този начин ги отчита и българската официална статистика. В общия случай това са по-голяма част от версиите на големите ванове, всички средни, компактни и микро ванове, пикапите, някои малки камиони, както и пътнически ванове и леки автомобили, които са били хомологирани като лекотоварни.
От големите пазари най-значителен е спадът в Испания (-26,5%), докато отстъплението на останалите значими пазари като Франция (-16,1%), Италия (-15,0%) и Германия (-12,2%)е по-малко.
България фигурира в статистиката на ACEA с абсолютно точна бройка от статистиката на МВР за регистрациите в категория N1 през 2020 г. През миналата година у нас са пуснати 5060 нови лекотоварни автомобили от тази категория, при 5985 през 2019 г., а отчетеният от европейската статистика спад на българския пазар от -15,5% е под средния от 17,6% за Евросъюза.
За пръв път в редовната годишна статистика на АСЕА Великобритания фигурира като страна, която не е член на ЕС. През 2020 г. спадът на пазара на нови лекотоварни автомобили с допустима максимална маса до 3,5 т в Обединеното кралство е точно 20%. Регистрациите през 2020 г. там са 292 657 при 365 778 през 2019 г.
Като леко положителна тенденция може да се отчете фактът, че през декември 2020 г. търсенето на лекотоварни превозни средства с допустима максимална маса до 3,5 т е била само с 6% по-слабо в сравнение с декември 2019 г., което е доста по-малко от средното намаление за годината. През декември в Италия и Франция регистрациите са спаднали съответно с 10,4% и 2,3%, докато Германия (+ 2,5%) и Испания (+ 1,6%) дори отчитат леко повишение в търсенето.
Сривът през 2020 г. беше очакван заради стагнацията, предизвикана от пандемичната ситуация. Той дойде след като година по-рано на пазара в ЕС бе отчетен лек растеж от 2,8% в регистрациите на нови лекотоварни автомобили до 3,5 т. През 2019 г. те са били 2 115 650 срещу 2 058 574 през 2018 г.
По данни на националните асоциации на автомобилните производители.
1 Включително микробуси да 3,5 т;
2 Данни за Малта не са на разложение;
3 Лекотоварни автомобили до 6 т;
4 По оценка на националната асоциация на автомобилните производители;
5 Държави, приети в ЕС преди 2004 г.;
6 Държави, присъединени към ЕС след 2004 г.;
7 Европейска асоциация за свободна търговия.