Новият Fiat Ducato - рекордьор по икономичност

08.06.2011

В началото на май Fiat Professional представи новото поколение на своя лекотоварен модел Ducato. Външният му вид е идентичен с този на неговия предшественик, но под предния му капак се крият четири съвсем нови турбодизелови двигателя MultiJet, отговарящи на екологичните изисквания Евро-5. На разположение са варианти с различна мощност (от 115 до 177 к.с.), като най-икономичният от тях се отличава с рекордно нисък среден разход на гориво - само 6,4 л/100 км...

В началото на май Fiat Professional представи новото поколение на своя лекотоварен модел Ducato. Външният му вид е идентичен с този на неговия предшественик, но под предния му капак се крият четири съвсем нови турбодизелови двигателя MultiJet, отговарящи на екологичните изисквания Евро-5. На разположение са варианти с различна мощност (от 115 до 177 к.с.), като най-икономичният от тях се отличава с рекордно нисък среден разход на гориво - само 6,4 л/100 км.

Когато човек получи информация за нов лекотоварен модел по електронната поща, в която се казва, че основната промяна се състои в обновяването на двигателите, той в най-добрия случай ще обърне внимание само на първите няколко реда. Ако обаче новината е придружена с покана за участие в мащабна тестова програма на Балоко - най-голямата частна писта в Италия, собственост на Fiat, тогава вече се заражда подозрението, че нещата не ще да са толкова безобидни.

Пресичайки поредицата бариери с многобройна охрана на входа на Балоко, няма как да пропусна факта, че почти всички рекламни табели там са в чест на дъщерни марки и най-вече на Chrysler. Първата кола, която профучава покрай нашия бус по улиците на затворения комплекс, е един ярко жълт прототип на Ferrari, чийто дизайн подхожда по-скоро на Lamborghini, само че от XXII век. Очевидно последната марка в кошницата на индустриалния гигант от Торино, която има нужда от реклама в сърцето на Апенините, е именно Fiat.

Намирам няколко от версиите на новия Ducato разхвърляни в безпорядък по росна ливада, като на показ е изложено само съдържанието под предния им капак. Всъщност, поне на пръв поглед няма какво друго ново да се види, тъй като външният вид на вана е абсолютно същия като този на досегашната версия.

Първият въпрос, който ми идва наум е дали все пак не е било добре прочутата дизайнерска школа на Ботуша да намери поле за изява поне в префасонирането на някои дребни детайли - колкото след време да става ясно към кое от двете поколения на модела принадлежи даден автомобил. Един от водещите инженери на Fiat - Виторио Буси, кима разбиращо и подхваща артистично обяснение: „Представете си, че сте от Марс и за пръв път попадате на Земята. Пред вас са строени всички големи ванове и вие трябва да решите кой от тях изглежда най-модерно. Сигурен съм, че това ще бъде Fiat Ducato, въпреки че дизайнът му е създаден преди 5 години”.

Замислям се за момент, после се съгласявам. Наистина, няма кой знае каква нужда да се коригира дизайн, който и без това е достатъчно актуален. Виж, промените в интериора са ясно забележими - нова централна конзола с вграден панел за управление на аудио системата и навигацията TomTom, както и нови цветови комбинации на тапицерията и материалите на таблото. Две допълнителни иконки, които се появяват на информационния дисплей зад волана, подсказват за наличието на системи Start&Stop (за автоматично изключване на двигателя при престой) и Gear-Shift (за подсещане на шофьора да превключи на по-подходяща предавка).

Другата голяма новост в конструкцията на новото Ducato е системата Traction+, която функционира в комбинация с ESP и разпределя въртящия момент между двете предни задвижващи колела по оптимален начин с помощта на електронно блокируем диференциал. Traction+ се включва с бутон на таблото и сработва при скорости до 30 км/ч като прехвърля въртящ момент от колелото с по-ниско сцепление към това с по-високо.

И докато Traction+ е по-скоро компромисно решение при движение по хлъзгава настилка, тъй като в никакъв случай не може да замени пълноприводното задвижване, то следващото нововъведение на Fiat е доста по-практично: eco:Drive Professional. Зад това кодирано послание се крие иновационна система за управление на автопарка, специално разработена от италианските специалисти с цел оптимизиране на маршрутите, постигане на по-нисък разход на гориво и максимално ефективно съотношение между натоварването и изминатите километри. Системата е базирана на Интернет платформа, наречена eco:Drive Fleet, с помощта на която могат да се управлява информацията от отделните автомобили в парка.

Всички тези периферни екстри се въртят около идеята за подобряване на икономичността, в чиято основа лежат новите двигатели MultiJet II, отговарящи на екологичните изисквания Евро-5. През последните 20 години двигателистите на Fiat диктуват модата на пазара със своите революционни и в същото време опростени дизелови мотори. Тяхното последно творение MultiJet II не прави изключение от това правило, водейки до създаването на първия голям ван със среден разход на гориво само 6,4 л/100 км и 169 г/км емисии СО2!

Става дума за съвсем новия двулитров турбодизел, който генерира максимална мощност 115 к.с. и въртящ момент 280 Н.м. Критиците на бърза ръка биха отхвърлили идеята, че толкова малък мотор би могъл да върши добра работа в категорията на 3,5-тонните автомобили. Признавам, че същата мисъл се въртеше и в моята глава преди да направя десетина кръгчета на Балоко.

За да усетя по-добре разликата между него и по-големия 2,3-литров MultiJet, си направих труда да сменям автомобилите на всяка обиколка, при което малкият двигател демонстрира впечатляваща коравина на нивото на по-мощните агрегати. Неговите 115 к.с. се държат по идентичен начин със 130-те коня на по-маломощната версия на 2.3 MultiJet при натоварване от около 800 кг в товарния отсек. Модификацията на 2.3 MultiJet със 148 к.с. дърпа малко повече, но ползата от нея вероятно би могла да се прояви при по-тежки натоварвания.

В сравнение с дотук изброените мотори върховият 3-литров MultiJet Power със 177 к.с. (идентичен с Iveco Twin Turbo, който се монтира в Daily) се държи като отвързан звяр, за чието укротяване е нужна специална подготовка. Той е подходящ главно за бързи преходи в пътническо изпълнение, когато многото пасажери на борда биха могли да натежат на по-малките двигатели. Макар че мощността му е с 13% по-висока спрямо неговия предшественик, средният му разход на гориво е намален с 9% до 8 л/100 км.

Ако тези характеристики ви навеждат на мисълта, че има вероятност те да са постигнати за сметка на надеждността, Fiat напомня, че сервизните интервали на новото Ducato са фиксирани на 48 000 км, а в конструкцията му са използвани доказани решения като например ангренажната верига, която не изисква смяна през целия ресурс на автомобила. Гамата се допълва от метановата версия Natural Power със 136 к.с., която, по подобие на аналога си при Iveco, може да работи еднакво добре и с бензин, и с природен газ.

Както си му е редът, новите мотори вървят в комплект и с нови скоростни кутии - една 5-степенна (за 2.0 MultiJet) и две 6-степенни механични (за 2.3 и 3.0 MultiJet) плюс автоматизираната Comfort-Matic с 6 предавки. Ако имате излишни пари и държите на комфорта и бързото ускорение, заложете на комбинацията MultiJet Power + Comfort-Matic + кожена тапицерия и ще се уверите, че Ducato не отстъпва по нищо на луксозните германски образци.

Колкото до товарните му характеристики, те не са подобрени, но не са и отстъпили дори на йота от познатото високо ниво на досегашния модел. Товароносимост до 2 тона, полезен обем до 17 куб. м, окачване на ресори или въздушни възглавници, специални версии с разширена следа (1980 мм, удобна за трансформация в кемпер)... Накратко, налице са около 2000 различни комбинации, между които всеки би могъл да избере най-подходящата за своята конкретна дейност.

На тръгване от Балоко поздравявам италианските инженери за прагматичния им и максимално ефективен подход към наложителното (заради прехода към Евро-5) обновяване на Ducato. Чудя се само дали и този път плодовете на техния труд ще паднат в градината на Citroën и Peugeot или най-накрая Fiat ще подходи към търговската част от дейността си (или поне към тази част от нея, която е извън Италия) също толкова целенасочено, както към конструкторските задачи...

www.vanove.bg 
Милано - София

Fiat Ducato: 30-годишна история на успеха

Петте поколения на Fiat Ducato са помогнали на милиони професионалисти във всекидневната им работа през последните 30 години. Италианският модел винаги е бил популярен сред индивидуалните потребители (занаятчии, търговци, строители, земеделци, сервизни техници и др.), големите корпорации (частни и обществени) и туристите, ползващи кемпери и каравани, както и сред фирмите, предоставящи специализирани услуги (хладилен транспорт, пътна помощ и т.н.).

Първото поколение дебютира през 1981 г., когато пазарната среда и икономиката бяха съвсем различни от сегашното си състояние. Дори тогава Ducato беше един практичен и солиден продукт, който отговаряше на тогавашните изисквания за надеждност и икономичност.

През 1990 г. моделът беше подложен на фейслифт, а 4 години по-късно на пазара се появи и третото му поколение, което се отличаваше с многобройните си модификации (около 500). Пазарният успех не закъсня, а заедно с него дойде и първата титла Международен ван на годината.

Следващата генерация, която беше лансирана през 2002 г., донесе редица подобрения по отношение на функционалността, динамиката и удобството при шофиране. Външният й вид не се различаваше съществено от този на предходното поколение, но всеки, който е изпробвал и двете, може да потвърди, че конструкцията на Ducato е претърпяла огромно развитие.

През 2006-а станахме свидетели на премиерата на актуалното пето издание на Ducato, което буквално взриви бранша с новаторските си решения - от стилния външен вид до високото ниво на комфорт, от качествено подобрената безопасност до превъзходното пътно поведение, от отличната динамика до изключителната икономичност. Моделът разчиташе и на няколко уникални решения в областта на двигателостроенето, които впоследствие промениха хода на цялата индустрия.

Тези решения не паднаха от небето, а бяха плод на дългогодишните усилия на инженерите на Fiat. Eто накратко как се стигна до тях:

♦     1998:   Дебют на турбодизеловия двигател SOFIM 2.8 TD (122 к.с. и 285 Н.м);
♦     2000:   2.8 JTD Common Rail (127 к.с. и 300 Н.м);
♦     2002:   2.3 MultiJet (110 к.с. и 270 Н.м) и двугоривния мотор Bi-power (на метан и бензин);
♦     2004:   2.8 JTD Common Rail с турбокомпресор с променлива геометрия (146 к.с. и 310 Н.м);
♦     2006:   2.2 MultiJet (100 к.с. и 250 Н.м);
                     2.3 MultiJet (120/130 к.с. и 320 Н.м);
                     3.0 MultiJet (157 к.с. и 400 Н.м).

Sevel: заводът на Ducato

Sevel (Società Europea Veicoli Leggeri) във Вал ди Сангро е най-големият завод за лекотоварни автомобили в Европа. Той е построен през 1981 година с цел производството на Ducato и е разположен на площ от 1,2 млн. кв. м, от които 344 000 кв. м са покрити. Екипировката му покрива всички производствени процеси - металообработка, сглобяване и боядисване.

Каросерийното хале манипулира 300 различни варианта шаси-кабини, бояджийното работи със 120 цвята, а цехът за сглобяване произвежда над 6000 модификации по отношение на оборудването, към което могат да бъдат добавени 150 допълнителни екстри.

Макар че серийността е огромна, гъвкавият производствен процес позволява на фабриката да изпълнява всевъзможни индивидуални поръчки. Ducato остава един от най-популярните ванове в Европа и заради способността на завода Sevel да се разраства, адаптира и обновява паралелно с промените по продукта.
 
Технически характеристики на новия Fiat Ducato
Двигател
115 MultiJet
130 MultiJet
150 MultiJet
180 MultiJet Power
Работен обем
1956 см3
2287 см3
2287 см3
2999 см3
Макс. мощност
115 к.с.
130 к.с.
148 к.с.
177 к.с.
Макс. въртящ момент
280 Н.м
(1500 об/мин)
320 Н.м
(1800 об/мин)
350 Н.м
(1500 об/мин)
400 Н.м
(1400 об/мин)
Екологична норма
Евро-5
Евро-5
Евро-5
Евро-5
Задвижване
Предно
Предно
Предно
Предно
Скоростна кутия
5-степенна, механична
6-степенна, механична
6-степенна, механична
6-степенна, механична / автоматизирана
Макс. скорост
135-140 км/ч
 
145-155 км/ч
152-162 км/ч
161-171 км/ч
Среден разход на гориво
6,4 - 6,8 л/100 км
7,1 - 7,4 л/100 км
7,1 - 7,4 л/100 км
8,0 - 8,4 л/100 км
Емисии СО2
179 г/км
186 - 195 г/км
186 - 195 г/км
209 - 222 г/км

<< Обратно към новините